Wie is wie

13 oktober 2020 - Skyros, Griekenland

Naar aanleiding van een reactie op mijn vorige verhaal nu een speciale editie. Deze keer zal ik jullie voostellen aan een aantal mensen waarmee ik omga op dit eiland. Ik heb gebruik gemaakt van foto’s van dit jaar , maar ook van oudere foto’s. Door Corona zijn niet alle bekenden geweest, of ze zijn al weer weg.
Het is vandaag een stormachtige dag. De boot vaart vandaag niet eens. Dus meer dan windkracht 8. Het blijft zonnig en ook de temperatuur is goed: plm 25 graden. Dus hiermee besteed ik mijn tijd in ieder geval nuttig.

Adriana Nikolaou

Adriana woont al meer dan 40 jaar op het eiland. Ze is getrouwd met een Skyrioot. Ze verhuurt kamers aan het strand. Ik heb daar meerdere keren gelogeerd. Ze is heel gastvrij en ‘s middags is de koffiepot altijd gevuld. (uiteraard met DE koffie). Vooral in de eerste weken was Adriana heel belangrijk. Sowieso om even te praten, maar ze kan ook goed koken en ze heeft me regelmatig voorzien van recepten en eten. Op deze foto zijn we de zonneschermen aan het maken voor de galerij beneden.

Op de volgende foto een foto van het koffieuurtje met Marlies. Ook al getrouwd met een Skyrioot. Marlies heb ik dit jaar pas beter leren kennen. Vooral tijdens de lockdown.
Het gezelschap is niet compleet zonder Roosmarie uit Noord Friesland. Komt ook al jaren hier en logeert altijd bij Adriana. Door gezondheidsproblemen kon Roosmarie dit jaar niet komen.

Het leven bij Adriana speelt zich vooral af bij het strand. Het avondleven vindt je voornamelijk in het dorp. Samen eten is heel belangrijk.

Van links naar rechts Marlys, Nana en Manos. ( Roosmarie hoort hier ook bij).
Marlys komt ook al jaren op Skyros. Inmiddels met kind en kleinkinderen. Ik logeer bij haar in Zwitserland op de route van en naar Skyros.

Hier de Zwitserse entourage, dit jaar.

Met het groene T shirt zien jullie Niko Mpourmas. ( ex van Marlys). Jaren hebben ze wat gehad, maar hij wilde een toekomst met haar op het eiland. Dat gaat natuurlijk nooit met een zelfstandigeZwitserse!
Het stel in gelukkiger tijden.

Nana heeft wel roots op het eiland, maar is opgegroeid in Athene. Enkele jaren geleden is zij definitief vertrokken naar Skyros. Ze heeft een paar jaar gewerkt bij de locale omroep tot die werd opgeheven. Wat ze nu doet: geen flauw idee. Haar familie heeft veel grond op het eiland, maar veel geld om van te leven is er niet. Grond verkopen is uiteraard uit den boze.
 Diva Nana.

Gedekte tafel op het terras van Nana.

Manos komt uit Kreta. Hij werkt bij het folkloristisch museum, hij woont inmiddels 20 jaar op Skyros. Hij geeft rondleidingen en houdt zich nu vooral bezig met fondsenwerving. Tijdens de lockdown troffen we elkaar regelmatig voor een koffie buiten op het plein.

Foto uit november 2015. De verjaardag van Marlys. Picknick op de skipiste.

Bé en Wippie
Ook al uit het noorden van het land (Uithuizen). Ze kwamen in het begin ook altijd in juni. Ze zijn daarna geswitcht naar september. Door Corona zijn ze dit jaar niet gekomen. Deze foto heb ik gemaakt tijdens een wandeling. Bé en Wippie zijn fanatieke wandelaars. Ik niet, maar af en toe sluit ik aan.

Erna en Anne Marie uit Amsterdam zijn vertrouwde gezichten op Skyros. Ik heb een aantal jaren de bovenste verdieping van hun huis gehuurd. Anne Marie is vorig jaar overleden. Dat heeft Erna er niet van weerhouden om ook deze zomer weer een paar weken naar Skyros te komen.

NIko Sikkes , woont sinds een jaar of 40 op Skyros. Hij was eerst verbonden aan een hollistisch vakantiecentrum. Dat werk doet hij niet meer. Hier zien jullie hem bij een wandeling.( pet en groen shirt) Op dit moment is hij voor medische controles in Nederland. Daarom heb ik geen actuele foto van hem.

Niko ( hij heeft een onmogelijke achternaam), hij is mijn overbuurman. Hij is heel waardevol geweest in de communicatie met mijn buurvrouwen.

Een markant punt in het dorp. Het terras van de Kalypso. Aan het einde van de avond een pleisterplaats voor veel toeristen. Helaas is de bar al een paar weken dicht. Hij gaat pas weer open met het carnaval.

Dit is Aggeliki, ze komt hier uit haar winkel. Samen met haar zus runt ze een mini market. Het is een klein winkeltje tot de nok toe gevuld met kruidenierswaren. Het is niet alleen een winkel maar ook een plek om een praatje te maken. Je kunt plaatsnemen op een doos of krat om even te kletsen. Roken mag daar ook nog, als de politie niet in de buurt is.

Boodschappen doen buiten het dorp. Je rijdt de auto tot de voordeur en doet je boodschappen. Een echte Griek laat de auto gewoon draaien!!

Tot zover. In mijn word document heb ik in de tekst foto's geplakt. Kopieren naar reislogger lukt niet. Ik ga de foto's apart  toevoeg. Ik hoop dat de volgorde van de tekst wordt gevolgd.

1. Erna:
    14 oktober 2020
    Leuk Hans, met Anne Marie er ook nog bij! Wens je een goede terugreis en we zien elkaar in je nieuwe woning! erna
  2. Irma van der Zouw:
    19 oktober 2020
    Hoi Hans,
    Wat een leuke verhalen en wat vliegt de tijd, bijna tijd om weer de lange rit naar huis te maken, pufffff. Misschien moet je besluiten om toch maar op Skyros te blijven. Het wordt er hier niet leuker op met al die besmettingen. Grappig om te lezen dat jij vrienden hebt in Uithuizen. Daar kom je niet zomaar. Hoewel Groningen in juli en augustus heel populair was onder de vakantiegangers. Bas de vriend van Lotte is in augustus meester Bas geworden op De Brunwerd in Uithuizen, groep 6,7 en 8. Kan ie direct aan de bak met de Cito. Verder missen we Anke als rots in de branding voor alle secretaresse werkzaamheden. Over het werk zullen we het maar niet hebben. Je zou bijna aan de drank gaan. Voor nu, pas goed op jezelf. Misschien nog een tip........vraag aan Willem Alexander of je zijn speedboot van 2 miljoen mag lenen, dan ben je namelijk zo thuis. Lieve groet van Irma