dagje vrijheid

4 mei 2020 - Skyros, Griekenland

Vandaag was het eindelijk zo ver. Ik kan vanaf nu gaan en staan waar ik wil. De sfeer op het eiland lijkt ineens anders. Het lijkt wel of iedereen opgelucht is dat het leven weer wat normaler begint te worden. Ik merk nu ook dat er veel kinderen bij mij in de buurt wonen. Al die tijd moesten die kinderen binnen blijven, nu spelen ze de hele dag buiten. Nog een weekje en dan gaan ze weer naar school.

Het weer blijft een beetje vreemd. Zaterdagmiddag was ik nog op het strand. Zondag wel zon maar koude wind. Vannacht werd ik wakker door een onweer en veel regen. Overdag maakte het uit op welk deel van het eiland ik was. Aan de ene kant geen wind en warm, 10 minuten verder waar de wind vrij spel had, was het weer koud. De verwachting voor volgende week heb ik als foto bijgevoegd. Hopelijk komt dit uit.

IK heb vandaag maar liefst 43 kilometer gereden en heb ongeveer de helft van het eiland bezocht. Voor de kenners: via Agios Petros naar Atsitsa, vervolgens naar Pefkos en Fokas om te eindigen in LInaria, waar de boot aankomt.( foto's) Op de terugweg even bij Liesbeth aangeland. Zij was jaren geleden hostess op het eiland voor Ross Holidays en is hier blijven hangen. Zij woont vrij afgelegen en zet zich in voor katten en honden, die hier niet altijd een goed leven hebben. Ik heb het met haar over een hond gehad. De volgende keer zal ik foto's maken van haar tuin. Die ziet er prachtig uit. Ik heb onderweg wel wat foto's gemaakt van bloemen langs de weg.

Er is een tijdpad bekend gemaakt hoe de Grieken verder om moeten gaan met Corona. Kappers ed mochten vanaf vandaag weer open. Naast de supermarkten mogen nu ook andere detailwinkels weer open. Mondkapjes worden geadviseerd voor de klanten. Voor personeel verplicht. Reizen binnen de provincie mag nu ook. De eiland blijven taboe. Eind mei mag je weer door heel Griekenland reizen,ook naar de eilanden,  gaan de hotels open en ook de tavernes. Alles wel onder voorbehoud hoe het virus zicht ontwikkelt. Voor alsnog blijft het hier goed onder controle. er gaan dagen voorbij dat er geen sterfgevallen worden gemeld. Men hoopt dat buitenlanders weer vanaf juli naar Griekenland kunnen komen.

Of ik nog van het eiland afkom om tripjes te maken is nog maar de vraag. Punt 1 nu mijn "normale" vakantieperiode eraan komt wil ik niet. Wat er daarna gaat gebeuren weet ik niet. Ik kom het eiland wel af, maar de maatregelen worden hier vrij adhoc bekend gemaakt. Het kan zo maar zijn dat een dag van tevoren bekend wordt dat je niet meer naar de eilanden kunt. Maar niet te lang vooruit denken en genieten van iedere dag!

Groeten
Hans.

1. Erna:
    5 mei 2020
    Fijn voor je Hans dat het leven weer leefbaar is op het eiland. Mooie tocht heb je met de auto gemaakt! Moeten jullie - lopend - nog anderhalve meter afstand houden? Wij hier wel... Heb het goed daar
    Erna
    En
  2. Karin Lancee:
    6 mei 2020
    Fijn dat het nomale leven zijn gang weer krijgt. Het wordt zo steeds meer genieten voor je. Die weersverwachting ziet er goed uit, maar hoezo heb je het over een hond gehad 😳 ?