De eerste etappe

9 maart 2020 - Rimini, Italië

Nou daar gaat ie dan beste volgers. Mijn eerste verhaal over de reis naar Griekenland. Keurig netjes op zondag om 9 uur vertrokken voor de eerste etappe naar Zwitserland. De eerste mythe over de kwaliteit van de Duitse autobahn, is na een half uur over de grens al ontmanteld. De autobahn is niet veel beter dan de Belgische. Bovendien om de 25 kilometer 80 rijden in verband met onderhoud. Vanaf Bonn werd het beter en kon ik even goed doortrekken. 160 km vond ik voorlopig hard zat. Vlak voor de Zwitserse grens nog even getankt en genoten van de zon. Voor het eerst in 4 weken. Rijden door Zwitserland is geweldig. Mooie wegen en genoeg tijd om van de omgeving te genieten.

Rond 18.00 uur was ik bij Marlys in Walenstad. Haar dochter en schoonzoon kwam al snel en ze brachten de kleinkinderen mee. Ik zie ze bijna jaarlijks dus dat was een gezellig weerzien. Na het eten ging bij mij het licht uit. Om 22.00 uur lag ik al op bed. ( veel plezier van de ereader gehad omdat ik de slaap niet gelijk kon vatten.

Na een goed ontbijt met veel Zwitserse kaas. De weg vervolgen. Ik had drie keer contact gehad met BZ en de ANWB. Zit Italië op slot of niet? Niemand kon uitsluitsel geven. Ik zou het na een paar uur weten. Eerst nog de San Bernardopas over. Er kwam geen eind aan het klimmen en de lange tunnels. Uiteindelijk ook nog door de sneeuw gereden. Tot overmaat van ramp deed de navigatie het ook niet meer. Na twee uur begon het dalen en werd het weer steeds beter. Op naar de grens...……..

Ik werd uit de rij gehaald en moest twee tassen opendoen ( de keukenmessen morgen iets verder wegstoppen) . Men vroeg waar ik vandaan kwam en waar ik naar toe wilde. Tot zover de handhaving in Italië. De rest van de rit geen controles gezien en het was hartstikke druk op  de weg.

Ik wilde vlak voor Ancona overnachten , dat zou Rimini worden. Tot gisteren nog veilig gebied, nu niet meer. Het hotel dat ik onderweg boekte was dicht net zoals andere hotels, bars en winkels. Uiteindelijk terecht gekomen in het Ambassador hotel met dito prijzen. Men was bang dat ik morgen Rimini niet uit zou mogen. Maar toen ik vertelde hoe ik was gereisd waren ze in shock. Ze hadden echt het idee dat  het onmogelijk was om te reizen. De ober bedacht direct een complot theorie. Het virus wordt door de regering uitgemolken om meer geld van Europa te krijgen. Voor de zekerheid morgen toch maar op tijd weg gaan voordat de politie wakker is.

Dit was het, wel veel tekst. Ik ga nog proberen een fotootje van de hotelkamer uit de telefoon te krijgen.

Ajuus

Hans

1. Karin Lancee:
    9 maart 2020
    Spannende reis dus tot nu toe. Ben wel trots op je en ben blij iedere dag wel even iets van je te horen! Voor morgen goeie reis. Hoop dat je snel op de boot zit richting het veilige Griekenland.
  2. Ingrid:
    9 maart 2020
    Nou nou Hans wat een belevenissen al, terwijl je net weg bent. Hopelijk kun je morgen rustig naar de boot rijden en eenmaal in Griekenland zal het wel makkelijker zijn, geen corona controles lijkt mij in iedergeval. Dikke kus van je schoonzus.
  3. Guy:
    Stoer verhaal, vriend.
    Werkt de navigatie al weer want dat lijkt mij een welhaast onmisbaar instrument deze reis.
    Goede reis verder!
  4. Renske de Vries:
    Hoi Hans,

Ik was al benieuwd hoe de reis door Italië je zou vergaan. Spannend. Nou hopelijk heb je het moeilijkste nu gehad. Goede reis nog!
  5. Erna:
    10 maart 2020
    Spannend verhaal Hans!! Sterkte met het vervolg van de reis! X erna
  6. Ria:
    10 maart 2020
    Hallo neef Hans,
    Leuk om je eerste belevenissen te lezen. Had verwacht dat je de spaghetti/corona zou vermijden. Ik hoop dat je daar snel weg kunt en wens je een hele voorspoedige reis! Groetjes van je nicht