Skyros 2023.2

17 maart 2023 - Artemis, Griekenland

De overtocht

Gisteravond gezellig in een klein Italiaans tentje pizza gegeten met een cappuccino toe. Het was van een vriendelijk oud mannetje die zeer gecharmeerd was van Pip. Ik kon al helemaal niet stuk toen ik vanochtend nog een bakkie bij hem ging halen. Het ontbijt in het hotel stelde niets voor. Verschillende soorten jam en taart that’s it. Zelfs geen eitje, ham of boter. Ik weet dat het seizoen nog moet beginnen, maar het is toch een kleine moeite voor de gasten. Ik ga hier in ieder geval nooit meer heen.

Op weg naar Ancona, mooi weer voortdurend zonneschijn, maar wel een koude wind. Onderweg was er een vreselijk ongeluk bij de ingang van een tunnel. Vertraging van een halfuur. Er stonden 4 ambulances en een traumahelikopter toen ik de plaats van het ongeluk passeerde. In Ancona was het prachtig weer. De boot had anderhalf uur vertraging dus we hebben een tijdje met de kop in de zon gezeten.
OP de boot was het heel druk met schoolkinderen. In verschillende leeftijdscategorieën op werkweek naar Griekenland. De ene groep blowend , de andere voor het eerst aan het bier. Wel altijd een uitkijk voor het geval een begeleider zou komen. Leuk om te zien.
De nacht was verschrikkelijk. Om 2 uur stak er een storm op. Ik had al geslapen maar werd wakker van het gepiep en gekraak van de boot. Ook leek het af en toe of de boot over stenen liep. Zo hard begon het te trillen. Er was veel deining, voelde heel raar in bed als je het gevoel hebt dat je wordt opgetild. Om 6 uur werd het minder en viel ik in slaap tot 8 uur.
Bij het disembarken willen ze het  liefst dat je een uur van te voren al bij de lift gaat staan. Vervolgens sta je dan voor jan doedel op een hoopje bij de receptie. Heb dus maar op mijn gemakje een kop koffie gedronken en in het zonnetje gezeten. Toen het aanleggen begon ben ik naar beneden gegaan. Vervolgens duurde het nog een uur voordat ik van de boot af was.
Ik ben in totaal 5 uur onderweg geweest. Continu in de zon, maar bij de stops gooide de harde koude wind roet in het eten.
Het appartement waar ik nu zit is groot en heeft CV. Toch kost het nu maar 42 euro inclusief ontbijt. Morgen zal ik bij daglicht wat foto’s maken.
Na het inchecken eerst naar het dichtstbijzijnde strand. Pip moet zijn energie even kwijt kunnen. Als ik het zat ben roep ik hem. Hij daagt me dan uit door snel weg te rennen. Dat doet hij tot twee keer toe. Dan draai ik me om en loop weg en in no-time staat hij naast me. Als beloning iets lekkers en snel de riem vast maken.
Dan op pad voor mijn eerste Griekse maaltijd. Hiervoor moest ik een stukje rijden, want hier is alles nog dicht. Ik ging voor een souvlaki die op de menukaart lang zo groot niet leek als in werkelijkheid. Ik zal straks wat foto’s van mijn telefoon toevoegen. Van het huis kreeg ik sipporo , vind ik niet lekker, maar ik deed maar alsof. Ook kreeg ik een dessert aangeboden. Al met al was het veel te veel. Maar ja dat is de Griekse gastvrijheid zullen we maar zeggen.

Morgen maar 2,5 uur rijden naar Kymi op Evia. Om 10 uur krijg ik ontbijt daarna rustig op weg. Voor de boot even naar een strand van Kymi dat we goed kennen. Hopelijk een uurtje in de zon en uit de wind.
Groeten
Hans

1. Willemien van Delft:
    17 maart 2023
    Lekker he die zon daar knap je van op.
    Ik werd gisteravond wakker van een trilling kastdeuren rammelden. Vanmorgen bij t nieuws lichte aardbeving 3.8.Hier is Portugal.
    Goede reis t je bent er bijna...
  2. Erna:
    18 maart 2023
    Geniet van je verhalen! Reis met je mee…. Vandaag kom je op het eiland toch? Xx erna
  3. Ton:
    18 maart 2023
    Leuk om je reis te volgen! Bijna op je bestemming. Ga genieten van al het goede wat het eiland jou bieden kan.