Skyros

16 mei 2021 - Skyros, Griekenland

Na een goede nachtrust in Rimini was het maar anderhalf uur rijden naar Ancona. Bij het inchecken bleek dat ik het verkeerde formulier had ingevuld met wat gezondheidsvragen. De mijne was alweer verouderd. Naar mijn PCR test werd niet gevraagd. Eenmaal aan boord bleek dat ik , onbedoeld, een goede rederij had geboekt. Perfecte ontvangst, de bagage werd naar mijn hut gebracht. Wat niet veranderd is, is mijn gebrekkige oriëntatievermogen. Het duurde even voordat ik doorhad waar de belangrijkste ruimten zijn, zoals het restaurant en het rookdek.
Eenmaal gesettled aan boord trof ik Maya, we zouden samen verder reizen. helaas bleek dat zij niet zou uitstappen in Igounamitsa maar in Patras. We hebben wel samen gegeten en wat gedronken. De volgende ochtend al vroeg op om op mijn gemakje weer verder te reizen. Bij het ontschepen werd iedereen naar een teststraat geleid. Iedereen moest een sneltest ondergaan. Ik niet want ik had een PCR test. Kwam het ding toch nog van pas. Maar had ik het niet, kon ik gewoon een sneltest krijgen.....De snelweg door Griekenland is heel ruim opgezet , er is nauwelijks verkeer op de weg. Alleen in de buurt van Athene werd het even drukker. Wel veel tolpoortjes. Ik heb een foto bijgevoegd van de hangbrug bij Patras. Je kunt het niet goed zien maar het is een prachtige hangbrug. Rond 17.00 uur was ik in Kymi, waar de boot naar Skyros lag. Hier hoefde ik alleen maar een gezondheidsverklaring af te geven.
"s Avonds rond 20.00 uur was ik bij Adriana die wat lekker eten voor mij had.
Die nacht heb ik in coma gelegen. Ik had de balkondeur open gelaten, het ruisen van de zee is zeer rustgevend. Na het ontbijt de auto uitgepakt. Er resteerden nog 4 tassen die van mij waren.

Op naar het huis. Gewapend met 2 tassen begon ik de tocht door het dorp. Gelukkig veel pauzes omdat ik bekenden tegenkwam. Het huis zag er keurig uit. Netjes opgeruimd en het was geschilderd. Het licht deed het niet. Er was ook geen warm water. Je hebt hier van die zekeringskastjes met allerlei hendeltjes. Onduidelijk welke je moet omzetten. Toen kreeg ik een helder moment. In de huiskamer stond 1 hendeltje naar beneden, de rest omhoog. Laat ik maar met die beginnen..... En er was licht. Boven dezelfde tactiek gevolgd en de boiler sloeg ook aan. Met de auto wat boodschappen gedaan en de laatste tassen uit de auto gehaald.
De volgende morgen alles uitgepakt zodat het huis er weer opgeruimd uitziet. Tijd voor het strand!!
Het was lekker weer, niet te warm en weinig wind. Ik had mijn parasol nog niet bij me, maar dat leek me geen probleem. Dom, want na 2 uur waren mijn benen vuurrood. Hetgeen me 's avonds koude rillingen bezorgde. Het zeewater is nog ijskoud. 's middag vertelde Adriana dat zij een hond wist die nog een nieuw baasje zocht. We zijn er direct naar toe gereden. Het hondje ( 8 maanden) en de moeder waren geen bezoek gewend en nogal onrustig. Afgesproken om de volgende dag op dezelfde tijd terug te komen om aan elkaar te wennen. Op de foto zien jullie de hond. Precies het goede maatje, niet te groot en niet te klein en kortharig.
Eenmaal weer in het dorp liep ik even bij de dierenarts binnen met de vraag hoe e.e.a. aan te pakken. Zij adviseerde de hond gewoon mee te nemen. Een hond hecht zich heel snel aan een nieuwe baas. Vind ik iets te kort door de bocht. Ik weet nog niet of het beest zindelijk is, of ze alleen kan blijven, of ze veel blaft. Dat zijn wel dingen waar ik eerst achter moet komen. Wordt vervolgd.
De tavernes zijn sinds een paar dagen open. Buiten kun je eten. Al 2 keer bij mijn favoriete taverne gegeten. Gisteren met wat vrienden. Helaas werd het later op de avond koud, zodat ik vroeg huiswaarts ging.

Dit was het weer voor deze week. Op naar het strand de zon schijnt volop het is 22 graden.

Groeten

Hans

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rosemarie:
    16 mei 2021
    Gelukkig gied aangekomen zonder al te veel ellende. Leuke hond, misschien even met Liesbeth overleggen en gaan kijken ?
  2. Henk Adelaar:
    16 mei 2021
    Is het wel n hond? Het lijkt n klein vosje!!!
  3. Henk Adelaar:
    16 mei 2021
    Hè, dat is weer fijn om je eerste reisverhaal te lezen!
    Geniet maar lekker!
    Groetjes van ons twee
  4. Irma van der Zouw:
    18 mei 2021
    Hoi Hans,
    Fijn om te lezen dat je gezond en wel bent aangekomen op Skyros.
    En wat leuk dat je binnenkort waarschijnlijk een hond hebt. Een hond is tenslotte je beste vriend en maat.
    Je hebt in ieder geval beter weer dan wij in Nederland.
    Groetjes Irma