spannende dag

12 maart 2020 - Chalcis, Griekenland

Het zag er vanochtend veelbelovend uit. Werd waker van de zon. Heerlijk op het balkon langzaam waker worden. Toen kreeg ik een whatsapp van een kennis van het eiland of ik alsjeblieft een Corona test wilde laten doen. Er is immers nog geen ziektegeval op het eiland. Ik wilde toch niet de besmettingshaard worden? De dame in kwestie heeft een zuster in Italië wonen en die laatste vond dat Nederland de zaak niet serieus nam. Ik mocht echter niet naar het ziekenhuis gaan en ook niet vertellen dat ik in Italië was geweest. Wordt wel een lastig verhaal dan. Enfin ik ging naar de stad en zag een apotheek.
Ik hield bij haar een algemeen verhaal . Ik kreeg dezelfde adviezen als in Nederland. Kijk uit bij koorts, droge hoest en kortademigheid. Koorts heb ik niet, controleer ik iedere dag. Droge hoest ook niet. Sterker nog mijn lo0pneus die ik al weken heb is al verdwenen. En kortademigheid weet ik niet want ik doe heel weinig. Gesterkt door de adviezen wilde ik terug naar de haven.
Mijn navigatie liet me in de steek of  we begrepen elkaar niet vandaag. De stad ligt hoog, je kunt de haven steeds zien. Maar toch heb ik een vervelende tocht achter de rug. De ene keer is een zandpad een weg , de andere keer niet. In plaats van afdalen ging ik steeds hoger. De afstand tot het eindpunt werd steeds verder weg. De wegen gingen over in paden. Soms hele slechte paden. Het werd ook steeds steiler. Tot twee keer toe stond ik vast op een helling en dacht ik , ik stop ermee. Maar dat is natuurlijk geen optie. Tot drie keer toe heb ik de verkeerde ronde gereden. De haven bleef steeds op een paar minuten afstand , maar het lukte mij niet om die te bereiken. Uiteindelijk bleek de oplossing: een inrijverbod te negeren. Binnen 10 minuten was ik daar waar ik wezen moest.

Ik vond dat ik wel wat verdiend had en reed naar het dichtstbijzijnde strand (foto). Het was heerlijk om een paar uurtjes in de zon te lezen.
Daarna naar de kamer om even na te denken over de dag ( slapen dus).
Lekker gegeten en toen een tijdje in de coffeebar gezeten. Dat vindt ik nou zo leuk aan Griekenland: ze herkennen je en begroeten je alsof je een vriend bent. Toen werd ook de paniek van de kennis van het eiland duidelijk. Er was vanochtend een amberalert uitgegaan van de regering dat iedereen zoveel mogelijk binnen moet blijven. De scholen gaan twee weken dicht. En dat terwijl Griekenland maar 100 besmettingen heeft! De nuance laat het  weer even afweten bij de Grieken.
MIJn hotelkamer heeft verwarming, maar die doet het niet. Ook airco maar die is maar matig. De ergste kou is er nu uit.
Ga nu de dag maar afsluiten op het balkon. Met de jas aan is dat warmer dan op de kamer!

Kalanichta.

1. Karin Lancee:
    12 maart 2020
    Zeker spannende dag en rit. Rijd je zonder veel problemen door half Europa en zou je nu voor een paar kilometer er de brui aangeven 😓. Maar nemen ze op het eiland nu genoegen met jouw onderzoek/test?
  2. Rosemarie:
    12 maart 2020
    Dat was een spannend ritje Kimi stad. Maar gelukkig was de zee in zicht. Fijn die paniek voor het corona virus op het eiland . Hopelijk valt het morgen mee en mag je de boot op.
  3. Erna:
    12 maart 2020
    Moet je nou in Kimi blijven? Hoop ik niet voor je.... vaart de Achilles nog?
    Sterkte, erna
  4. E.Scharrenburg:
    13 maart 2020
    Hoi Hans, fijn te lezen dat alles goed met je gaat. Lekker genieten (ook van de zon). Lees elke dag je blog maar had nog geen tijd om te reageren. Ga zo door met je spannende verhalen! Groetjes Anke en Evert.