Spanningen in de regio

19 augustus 2020 - Skyros, Griekenland

Deze keer geen verslag wat ik heb gedaan de afgelopen twee weken. Zou ook wel saai worden zoveel maak ik niet mee.
Het weer is nog steeds zeer aangenaam, net geen 30 graden. Veel zon en sinds begin mei heeft het niet meer geregend. Een buitje zou wel lekker zijn.  Op het vaste land, op twee uur varen  van hier vandaan is het vorige week noodweer geweest. Er zijn doden gevallen en een brug is ingestort. Dat had weer consequenties voor de boot. Mensen moeten nu omrijden om naar de haven te kunnen rijden. Het schema van de boot was daarom wat ontregeld. Hoe het nu is weet ik niet. Het heeft de vakantiegangers er niet van weerhouden om hier te komen. Het is nog best wel vol. Allemaal Grieken met af en toe mensen uit Frankrijk of Italië.

Griekenland en Turkije zijn geen vrienden. Het begon deze zomer met de mededeling dat de Agia Sophia, nu museum, weer een moskee zou worden. Van oorsprong is dit een Grieks Orthodoxe kathedraal . Onder de Ottomaanse bezetting werd dit gewijzigd in moskee. Atatürk besloot in de jaren twintig dat het een museum moest worden. Erdogan heeft er weer een moskee van gemaakt. De Grieken zijn bang dat de historische Grieks orthodoxe wandschilderingen in gevaar zouden komen. Men heeft weinig vertrouwen in Erdogan wat dit betreft.
Daarnaast zijn de Turken zijn begonnen met onderzoek naar gas rondom het eiland kastelorizo.  ( hoop dat ik het goed schrijf) . Dit eilandje is Grieks maar ligt vlak voor de Turkse kust. Turkije heeft een schip ernaar  toe gestuurd voor de onderzoeken naar gas . Griekenland heeft nu marineschepen die kant opgestuurd. Er is al een aanvaring geweest met een Turks schip.
Deze week stond in de krant dat alle militairen terug moesten naar hun bases. Vakantieverloven zijn ingetrokken. Wat merken wij er hier van?
Skyros heeft een militair vliegveld. Al zo lang ik hier kom stijgen regelmatig F 16’s op als de turken het Griekse luchtruim schenden.  Vraag me niet hoe het kan, maar dat was meestal op maandag. Dit jaar wordt er veel meer gevlogen Soms komen de vliegtuigen heel laag over. Tot een echte confrontatie in de lucht kom het (nog) niet.  Zodra de turken de Griekse vliegtuigen opmerken, maken ze rechtsomkeert. Echt jennen dus.
Ik denk niet dat het uit de hand gaat lopen. Beide landen zijn immers lid van de NAVO.  Wat de Grieken niet geruststelt is een ongelukkige uitspraak van de Duitse ambassadeur. Die lijkt voor wat betreft de gasboringen de kant van Turkije te kiezen. Ga vandaag maar eens nader informatie halen.

Wat corona betreft is het op het eiland nog steeds hetzelfde: Geen besmettingen bekend. Elders in Griekenland neemt het aantal besmettingen nu toe. Vooral in de twee grootste steden en de “partyeilanden”. Voor die laatste groep is een soort avondklok ingesteld. Om 24.00 uur moeten de kroegen dicht.
Hier moeten de kroegen de muziek om 02.00 uur uitzetten. Dat heeft niets te maken met Corona , maar met een al jaren durende  ergernis van dorpsbewoners. De kroegen, verzameld rond het dorpsplein, hebben de muziek tot diep in de nacht, of soms ochtend keihard aanstaan. Ook al zijn er nauwelijks klanten. Het lijkt erop dat de politie nu eindelijk gaat handhaven.

Dit was het weer even. Ga nu even wat eten (Chili con carne)  bij Adriana brengen en daarna naar een strand.

Groeten
Hans.

1. Irma van der Zouw:
    19 augustus 2020
    Hoi Hans, volgens heb jij alles behalve een saaie tijd op jouw eiland.
    Overal zijn spanningen, zijn het niet de gekke wereldleiders dan wel de jeugd die uit pure verveling de wijken in nederlandse steden onveilig maken.
    Ik zou graag een paar weken bij je willen zitten maar helaas het werk roept, ook thuis op een snikhete bovenkamer.
    Morgen weer een kamerdebatje.........we gaan het zien.
    Onze teamleider gaat ook weg......op naar de 3e in ruim 2 jaar.
    Blijf gezond en tot de volgende keer.
    Groetjes Irma
  2. Wilma:
    20 augustus 2020
    Hoi Hans,
    Leuk om regelmatig berichtjes van je te lezen. Het zal straks wel saai zijn als je weer terug bent in Zeist. Bijna niemand die jou en je auto nog herkent en niemand die je zomaar aanspreekt. Je gaat het kneuterige Griekse leven op Skyros nog missen.
    Onze reis naar Afrika is gecanceld en wij overwegen nog of we misschien tegen die tijd ook naar Griekenland gaan. Na al jouw verhalen heb ik daar ook wel zin in! Geniet nog lekker van het Griekse leven.
    Groet Wilma