Xristos Anesti

19 april 2020 - Skyros, Griekenland

Dit is de paasgroet die je de hele dag hoort. Betekent zoveel als de Heer is opgestaan. Pasen is het belangrijkste feest in Griekenland. Belangrijker dan Kerstmis. Normaal gaat iedereen op Paaszaterdag naar de kerk. Om 12 uur beginnen de klokken te luiden en barst er een vuurwerk los- Dit jaar liep alles anders. Kerkdiensten zijn verboden, ook het vuurwerk. Ik heb misschien 4 of 5 vuurpijlen gezien. Ik zat om 12 uur bij Manos met Nana om het toch een beetje te vieren met een drankje en een hapje. Ben dinsdag naar het strand geweest , met de auto. Later kwam ik erachter dat het strand verboden gebied is. De rest van de week als het even kon op het balkon gezeten en wat gelezen. Vandaag toch stiekem naar het dichtstbijzijnde strand gelopen (foto). Was heerlijk. Ik was de enige bezoeker, controles heb ik niet gezien.

Qua mobiliteit is dit paasweekend een dieptepunt. Vanaf zaterdagmorgen 8 uur  tot morgenavond 12 uur mag je niet zomaar de weg op. Alles zit hier dicht ivm de feestdagen, dus alleen reden 6 blijft over: Bezoek in kader van mantelzorg. Het is normaal om de paasdagen in een huis op het platte land te vieren op of de eilanden. Om al te veel bewegingen tegen te gaan was er dus een verbod op auto rijden. Bij controles gaan ze telefonisch informeren of de verhalen wel kloppen. Zo niet, 300 euro boete. Geen waarschuwingen. Zal dinsdag in de krant eens kijken hoe de handhaving is verlopen.
IK heb vandaag 45 minuten gelopen en heb welgeteld 1 auto gezien.

Verder eigenlijk weinig nieuws. Ik vraag me af of dat anders zou zijn als ik de afgelopen 6 weken thuis had gezeten. Zondag komt de regering met nieuwe maatregelen hoe het nu verder moet. Ik zou zeggen prio 1 Gooi de tavernes maar open!!!

Groeten
Hans

1. Ingrid:
    19 april 2020
    Fijn om in ieder geval weer een teken van leven van jou te horen. Hier is het ook nog steeds hetzelfde, 1,5 m afstand bewaren en zoveel mogelijk binnenshuis blijven. Dinsdag is er weer een nieuwe persconferentie en dan krijgen we hopelijk te horen dat er wat maatregelen versoepeld worden. Maar denk dat het voorlopig allemaal nog wel het zelfde zal blijven. Restaurants etc zouden graag weer open gaan, maar hoe regel je dat als je 1,5 m afstand moet houden. Dat wordt nog een heel gepuzzel met die afstanden. Ik ben benieuwd!! Nou zwager, vermaak jij je nog maar op jouw eilandje, wij hebben inmiddels ook wat betere temperaturen dus vermaken ons wel op ons balkon.
  2. Erna:
    20 april 2020
    Och arme, zo krijgen je benen niet die donkere chocolade/tint.... kun je niet voor een oude yaya die bij het strand woont mantelzorger worden en boodschappen doen? Heb je in iedergeval een loopje....
    Ben benieuwd naar de nieuwe maatregelen bij jullie
    Hou vol! X erna
  3. Hans:
    20 april 2020
    die benen worden wel bruin, heb nog 6 maanden. Wat een yaya betreft....die zijn er ook niet.