Skyros 2023.15

21 augustus 2023 - Molos, Griekenland

Nou, met een gevaarlijk hoge bloeddruk begin ik dit berichtje. Schreef ik de vorige keer nog dat de computer het goed doet, heeft hij vandaag kuren met word. Het apparaat dwingt mij steeds om microsoft office aan te schaffen voor 100 euro. Waarom zou ik dat doen? Heeft iemand enig idee? Na een half uur heb ik nu weer word, helemaal in het Nederlands ineens....

Nog een rectificatie...vorige keer schreef ik dat het toerisme maar niet op gang wil komen, Is het eiland ineens overspoeld met toeristen. Ik ben gisteravond voor het eerst in 10 dagen weer eens het dorp in geweest. Het was ondoenlijk om een tafeltje in een taverne te vinden. Je moet of voor acht uur aanwezig zijn of na elf uur. Tot die tijd heb ik het gemak van thuisbezorgen ontdekt. Geholpen door Adriana krijg ik regelmatig een “daghap” van de traditionele Skyriotische keuken.  Daarnaast schuif ik regelmatig aan bij Duitse vrienden hier in Molos aan het strand.
Omdat iedereen roept dat na 15 augustus (Maria hemelvaart) de drukte minder wordt, gisteren toch maar weer het dorp opgezocht. Het is inderdaad een stuk minder druk, maar mijn koffie moest ik opdrinken op een trap omdat er geen stoel meer vrij was.

Op het strand waar Pip en ik 's middags een paar uurtjes zijn, merk je niet veel van de drukte. Op dat strand is geen taverne, de zee is wat ruwer en het waait lekker. Perfect voor ons, Pip kan lekker achter de vogels aan en ik lig in de zon of in de schaduw van de rotsen. Ook weer een voordeel van dit strand.
Evenvoor de goed orde: Pip vangt niets, maar dat deert hem niet. Hij heeft al voldoening van het rennen.

In de Griekse krant staan regelmatig artikelen over het toerisme op de eilanden. Vooral de acties van lokale bevolking tegen de illegale bezetting van stranden is een doorn in het oog. De controle op vergunningen is intensiever geworden. Je kunt een stuk strand huren om parasols en bedjes neer te zetten, maar er zijn strenge voorwaarden aan verbonden. De stranden moeten ten aller tijden toegankelijk blijven voor iedereen.  Nu worden er mensen weggestuurd omdat ze hun handdoek te dicht bij de bedjes neerleggen.
Na aankondigen van de controles zijn veel parasols en bedjes verdwenen. Na de controles wordt alles wel teruggezet. Men wil nu drones inzetten om de zaak continu in de gaten te houden.
Ook op ander gebied verandert er wat in Griekenland. Onlangs is een lijst gepubliceerd met namen van bedrijven en personen die meer dan 100.000 euro belastingschuld hebben !!! Als je hier een huis huurt is het heel normaal om de huur contant te betalen. Daar wil men vanaf. Kan in de toekomst alleen met creditcard. Ben benieuwd wat hiervan terechtkomt.
Een andere topic in het nieuws zijn de extreme prijzen van eten en drinken op de party eilanden zoals Mykonos.  Verhalen van een eenvoudige lunch van 6 of 700 euro zijn schering en inslag. Ook is het daar normaal dat je 50 euro betaalt voor een glas wijn. Even ter vergelijking: Bij Anna Plazza kost een wijntje 2 euro en dan krijg je ook nog eens een flinke bel.

Zo dit was het weer, ik ga naar het strand.

1. Henk Adelaar:
    21 augustus 2023
    Weer een aardig verhaal over de situatie ter plaatse. Succes met MicroSoft Word ...........
  2. Margreet:
    21 augustus 2023
    Hoi Hans meestal zit er een proefversie van office op een nieuwe laptop en die verloopt op een bepaalde datum. Dan moet je idd een officepakket zelf aanschaffen. Anders heb je geen outlook en word etc meer
    Leuk verhaal weer