Skyros 2023.17

23 september 2023 - Molos, Griekenland

Na een dip in het weer begin september is het nu weer zomer. Weinig wind temperaturen net geen dertig graden , dus heerlijk weer. De zee ligt er rimpelloos bij( zie foto).
Het is rustig op het eiland. Maar de verkiezingen maken het toch wat lawaaierig in het dorp. In het straatje met de winkels en tavernes hebben 3 partijen hun “actiecentrum”. Dat betekent dat binnen een afstand van misschien 50 meter, drie grote groepen op de terassen zitten. Wat ze daar precies doen is mij niet duidelijk. Ze spreken geen voorbijgangers aan en zitten er vooral te zitten en te praten met elkaar. Er zijn wel wat bjjeenkomsten verspreid over het eiland maar in de avond is het het vooral terrasplakken, heel irritant.
Verder heb ik eigenlijk niet zoveel te melden. Ik doe ‘smorgens wat dingen in huis, dan een paar uur naar het strand, koffie bij Adriana en ’s avonds naar het dorp. Af en toe een avondje thuis zodat Pip kan bijslapen.

Nu de wind is gaan liggen is het ’s avonds weer aangenaam in het dorp. Voor de zekerheid gaat er een trui mee, maar die heb ik al 10 dagen niet nodig gehad.
Op het vaste land van Griekenland is veel regen gevallen. Veel schade door overstromingen. Hier zijn 10 druppels gevallen, zodat het hier erg droog is. Er zijn twee kleine brandjes geweest, die konden vrij snel geblust worden. Ze zijn hier erg alert. Er staan tankauto’s verspreid over het eiland.
Mijn zo kleurige tuin van het voorjaar is nu een zandvlakte. Als de honden spelen of er komt een auto thuis ontstaat er een grote stofwolk. Mijn terrastafel kan ik ’s morgens schoonmaken om vervolgens in de avond te constateren dat dit geen enkele zin had. De potten met geraniums hebben de hitte niet overleefd. Ondanks het vele water geven hebben ze het toch niet gered.

Ondanks het mooie weer zijn veel strandtenten al dicht. Er gaan nauwelijks mensen naar het strand. Als ik vraag waarom de stranden zo stil zijn, zegt men hier: de zomer is voorbij dus gaan we niet meer naar het strand……..Voor mij is het weer bepalend en niet de tijd van het jaar. In 2020 had ik de mooiste stranddagen in september/ oktober. Het ziet ernaar uit dat dit jaar een herhaling wordt.
Gisteren naar de tandarts geweest om mijn tanden schoon te maken. In Nederland vind ik de mondhygiëniste een pijnlijke ramp. Hier ging het allemaal met apparatuur en heb geen pijn gehad. Pip had ik thuis gelaten, voor de eerste keer hier. Volgens de buurvrouw had hij even gehuild en daarna bleef hij rustig wachten tot ik terug kwam.

Ik moet alles nog boeken maar ik ga 12 oktober weer richting Zeist. Als alles goed loopt ben ik dan maandag 16 oktober vroeg in de middag weer thuis.
Ik laat het julle de volgende keer weten.

Groeten
Hans.

1. Karin Lancee:
    24 september 2023
    Fijn te horen dat je met de terugreis bezig bent. Het heeft nu lang genoeg geduurd ☺️