Skyros 2023.16

5 september 2023 - Molos, Griekenland

Er is veel veranderd sinds mijn vorige berichtje. Belangrijkste is dat het weer sinds twee dagen geheel omgeslagen is. Het was nog steeds onbewolkt en ruim dertig graden. Sinds gisteren is het bewolkt, dreigt er continu regen en is de temperatuur flink gedaald naar 24 graden. Dat laatste vind ik niet zo erg. Wakker worden terwij het al 30 graden is, is niet prettig. De meeste regen valt op het vaste land. Dat lijkt me heel positief nieuws ivm de vele bosbranden.Hier zijn vannacht enkele spetters gevallen. Mijn auto had ik niet in de carport gezet, dus die is redelijk stofvrij.
De meeste Grieken zijn terug naar huis. Ik kan ’s avonds weer eten waar ik wil.

Vanmorgen ( mijn morgen) gewekt door het hondje van de buurvrouw. Of hij is losgebroken of losgelaten weet ik niet, maar hij stond te drammen aan de voordeur. Pip heeft steeds minder interesse om met Kanelo te rennen. Ze stoeien een beetje, het liefst tegen mijn benen aan. Pip wringt zich iedere keer tussen Kanelo en mij in. Hij lijkt wel jaloers. Als ik probeer Kanelo een snoepje te geven gromt hij en zonodig pakt hij het snoepje af.
Gisteren aan het strand heeft hij zijn eerste prooi aan mij gegeven. Hij had een stuk geitenvel gevonden, kwam er triomfantelijk mee aan rennen om de buit vervolgens naast mij te begraven. Doet hij heel leuk : een gat graven met zijn voorpoten om dat vervolgens met zijn neus weer dicht te gooien. Ben benieuwd of hij een volgende keer deze buit weer gaat opzoeken.

Volgende maand zijn er hier gemeenteraads/ burgemeesterverkiezingen. Dat gaat hier wat anders dan in Nederland. Er zijn 5 lijsten, ieder met ongeveer 20 namen. Landelijke partijen zijn niet van belang. Eerst zijn er gemeenteraadsverkiezingen, die maak ik nog mee op 8 oktober. De week daaarop wordt de burgemeester gekozen. De beste 2 lijsten van de eerste verkiezingen mogen een kandidaat leveren.
Hier is het belangrijk wie je kent en hoe groot je familie is. Het is heel normaal dat op de lijsten familieleden staan. Ook voor de verkiezingen is het van belang hoe groot je familie op Skyros is. Er wonen hier ruim 2000 mensen, hoe groter de famlie hoe meer kans op succes.
Voorbeelden: in de haven van Linaris is veel goed werk verricht door een kandidaat. Hij heeft bewezen wat hij kan. Maar helaas weinig kans omdat hij hier weinig familie heeft. Ook doet er voor het eerst een vrouw mee, een advocate uit Athene met roots op het eiland. Zij is nu veel op het eiland ,maar was een onbekende. Ook haar familie is niet groot dus weinig kans.

Ook wordt er wel getwijfeld aan de motieven van enkele kandidaten. Als burgemeester kun je schulden aan de gemeente “weg laten schrijven”. Wel zo handig als je hotel al jaren niets aan de gemeente hebt betaald.
( let wel, dit is wat ik hoor of het de waarheid is………)

Zo nu even wat eten en dan met Pip een uurtje naar een strand.

Groeten
Hans.

1. Henk Adelaar:
    5 september 2023
    Leuk om weer een aflevering van jouw feuilleton te lezen! Met hartelijke groet, Henk en Willie
  2. Willemien van Delft:
    5 september 2023
    Hallo Hans...dus prins Pip is jaloers...dat begrijp ik wel..hij vindt dat ie op de eerste plaats komt!..Fijn dat het is gaan regenen voor alles en iedereen goed. Gr Willemien