Skyros 2024.2

1 mei 2024 - Molos, Griekenland

Het is weer even geleden dat ik wat geschreven heb. Komt ook wel omdat ik niet veel meemaak. De dagen verlopen volgens een vast stramien. Niet te vroeg op, loopje met Pip, in de middag naar een strand, koffie bij Adriana en ’s avonds wat eten in het dorp.
Het weer zit een beetje in een dip. Het is elke dag wel zonnig maar er staat een koude wind. Op het strand kan ik een plekje in de zon en uit de wind vinden, dan lijkt het wel zomer. Zodra ik opsta krijg ik de  volle laag  van de wind en is het koud.
Af en toe trakteer ik mij op een laat ontbijtje in het dorp en doe daar wat boodschappen.
Het is nog steeds erg stil, de komende dagen komen er echter extra boten in verband met het paasfeest komend weekend. De week na pasen is er een dansfestival. Er komen 19 dansgroepen uit heel Griekenland. De groepen presenteren zich met een defile door de hoofdstraat. Dat is altijd een kleurrijk gezicht. Ook dan zal het drukker zijn op het eiland.  Daarna keert de rust terug tot de zomer. Vanaf half juli tot eind augustus is het dan vol hier.
Afgelopen zondag ben ik met Adriana en Marlies op bezoek geweest bij Kostas. Een man van halverwege de 50 die klusjes doet voor Adriana. Hij heeft vorig jaar wat grond geërfd waarop hij een huisje heeft gebouwd. Het huis ligt, voor de kenners, tussen Atsitsa en Fokas, echt in de middle of nowere. Het huis is nauwelijks te zien vanaf de weg en is gebouwd tussen olijfbomen. Het huisje zag er leuk uit. Hij heeft zonnepanelen  en zelfs wifi. Alleen het water is een probleem. Dat moet via een slang van 250 meter vanaf een auto naar het huis worden gebracht. Voor drinkwater is hij, net zoals wij afhankelijk waterflessen. Voor mij geen probleem ik gooi wel een sixpack in de auto. Kostas heeft alleen een brommer die met plakband bij elkaar wordt gehouden. Een ritje naar de supermarkt kost al gauw 15minuten enkele reis. Ik zal deze zomer wel wat flesssen bij hem afleveren. Kostas was een beetje van slag want zijn paard was verdwenen….. De omheining van zijn terrein is niet geheel gesloten. De volgende dag dag liet hij weten dat het paard weer terug was.
Ik zal wat foto’s van het huisje plaatsen.
Pip gaat goed, hij loopt de hele dag los in de tuin. Rennen doet hij op het strand. Hij loopt niet ver weg en houdt mij constant in de gaten. De zwerfhond die ook in de tuin loopt zorgt voor wat overlast. Hij steelt…… De riem van Pip lag van de week ineens op mijn terras. Maar hij heeft ook al een broek van mij gepakt. De buren missen een paar schoenen. Je kunt niets buiten laten liggen. De hond zoekt contact met Pip maar die is daar niet van gediend. Hij beantwoordt een likje beleefd maar draait dan de rug toe.
In de avond blijft Pip nu standaard thuis. Meestal gaat hij na zijn eten slapen in de slaapkamer. Hij kijkt nu nauwelijks op als ik wegga. Hij is wel blij als ik thuiskom. Eerst wat lekkers en dan een stukje lopen. Dan gaat hij weer terug naar bed om te slapen tot de volgende dag.
Voor mij wel zo prettig, ik kan nu binnen eten. Ik ga nog steeds met mijn winterjack en lange broek naar het dorp. Het is te koud om buiten te eten.
Dit was het weer, tot de volgende keer.
Kalo Pascha.

1. Willie Adelaar-Janssen:
    1 mei 2024
    Heerlijk om je verhaal weer te lezen!
  2. Mo:
    1 mei 2024
    Niet uit te houden hier in de zon 🥵.
    Vannacht in Zeist veel onweer, harde regen en hagel!!!
    Geniet lekker en ook bij jou wordt het vast een mooie zomer 👍
  3. Willemien van Delft:
    1 mei 2024
    Idd noodweer hier..zo extreem...nog nooit meegemaakt..de koude wind is eindelijk weg..ik hoop bij jullie ook snel..want dat geeft een ontspannen gevoel..leuk om te lezen hoe het Pip en jou gaat
  4. Menno Veldstra:
    1 mei 2024
    Leuk verhaal, over die man met een getapete brommer ...
  5. Hinke:
    2 mei 2024
    Heerlijk die rust lijkt mij! geniet ervan!

Jouw reactie