Skyros 2025.3

29 april 2025 - Molos, Griekenland

Ik zit nu binnen, lange broek en trui aan. Het weer is 2 dagen geleden compleet omgeslagen. Het is harder gaan waaien. In de zon uit de wind was het nog wel lekker maar de avonden zijn koud. Vandaag een dieptepunt: storm op zee en harde wind op het eiland. Gelukkig wel af en toe een flauw zonnetje. De boot is vanmorgen wel vetrokken naar het vaste land, maar hij komt vandaag niet meer terug. Windkracht 8 is het maximum waarmee de boot nog vaart maar er staat nu een windkacht 9 op zee. Vanaf vrijdag moet het weer omslaan naar een aangename 22 graden. Het weer is in deze tijd vaak een spiegelbeeld met het weer in Nederland. Nu is het mooi bij jullie maar vanaf vrijdag wordt het een stuk kouder.

De paasdagen zijn inmiddels achter de rug. Vanaf witte donderdag was het erg druk op het eiland. Op goede vrijdag waren er weer processies in de avond. Nauwelijks plek om ergens te zitten. Paaszaterdag was een beetje rare dag. In de vooravond vrij stil in het dorp Veel tavernes waren gesloten maar tegen elven werd het steeds drukker in de straatjes. In alle kerken waren diensten aan de gang. Ik besloot, met het oog op het vuurwerk toch maar voor twaalf uur naar huis te gaan. Net op tijd was ik thuis om door het keukenraam te genieten van mooi siervuurwerk. Pip genoot er ook van. Lekker op afstand. Ook hier heb je malloten die niet goed met vuurwerk omgaan. De brandweer moest twee keer uitrukken.
Eerste paasdag was het vrij rustig langs de weg. Heb in middag een paar uur aan het stand gelegen. Tavernes buiten het dorp zitten de hele dag vol met grote groepen eters. Er wordt veel lam gegeten. Ik heb ’s avonds zelf gekookt. Een soort spinazie met kippenburger. Tweede paasdag was business as usual. ’s Avonds heerlijk buiten op een terras gegeten.

Het was even twee dagen wat rustiger. Op woensdag na de pasen begon er een dansfestival. 17 groepen uit heel Griekenland kwamen naar het eiland. Allen in prachtige kleurvolle klederdrachten. Afgelopen zaterdag was de slotavond. Het hele dorp zat vol dansers, inmiddels in burgerkleding, om er een leuke avond van te maken. Marlise had een goede plek gevonden in de taverne van Dimitris. We zaten bovenop de muziek en de dansers. Vanaf 8 uur ging het los. Eerst werd er nog volgens “de regels”gedanst maar e.e.a. werd in de loop van de avond, waarschijnlijk door de drank, steeds losser. Marlise en ik hebben besloten in juni wat danslessen te nemen zodat we volgend jaar mee kunnen doen. Het ziet er vrij simpel uit, maar ik wil het toch wel even goed leren. Om 10 uur was ik het ineens zat. De muziek was erg hard en continu dansende mensen voor je neus werden me even te veel.
Ik zag op facebook de volgende morgen een filmpje dat het dansen op de boot gewoon verder ging!!
Ik zal een filmpje van die avond toevoegen.

Gisterravond was het doodstil in het dorp. Er was haast niets open. We hebben in klein gezelschap het afscheid van Marlise gevierd met een etentje. Half juni is ze weer terug.

Met Pip gaat het nog steeds goed. Na een korte wandeling in de morgen kan hij ’s middag “los”op een strand. Om 19.00 uur krijgt hij zijn avondeten en gaat hij op bed liggen. Hij wordt niet meer wakker als ik in de avond wegga. Bij thuiskomst is hij erg blij en wordt er flink geknuffeld. Na wat lekkers en een plasje gaat hij dan weer slapen. Hij slaapt nu zo’n 15 uur per dag. Dat schijnt voor honden goed te zijn.
we gaan nu even uitwaaien. Over de weg heen, over het strand terug, daar zal hij het vandaag mee moeten doen.
Tot de volgende keer,
Hans


 

2 Reacties

  1. Rosemarie:
    29 april 2025
    Ik heb de filmpjes gezien op Facebook. Erg druk maar leuk om te zien. Ik denk dat ik meedoe met dansles. Nu is alles weer rustig neem ik aan. En het mooie weer, ik denk dat wij dat maar even houden.😜
  2. Menno:
    30 april 2025
    Leuk te lezen hoe het nu weer zo zijn gangetje gaat, na de moeizame heenreis. Wat je weerbericht betreft, ik heb altijd het beeld van Griekenland dat het daar alleen maar hitte en zon is; het kan dus ook waaien en koud zijn. Inderdaad, bij ons wordt het vanaf zaterdag stukken minder (morgen 27 graden, zondag 11, brr). Veel plezier!