zomer

12 april 2020 - Skyros, Griekenland

Eindelijk is de regen en de wind voorbij. Vanaf woensdag schijnt de zon de hele dag. De temperatuur is rond de 20 gr. Dus lekker voor het strand en ook om te wandelen. Alhoewel hier ook sprake is van een lockdown gaan er meer winkels open. Buiten de winkels die voorzien in de eerste levensbehoeften, waaronder ook de tabakswinkeltjes en de slijterij vallen, gaan er ( stiekem?) wat meer zaken open. Je ziet nu ook meer mensen in het dorp. Houden wel allemaal afstand. ook in de winkeltjes wacht je even buiten als er anderen in de winkel zijn.
Gisteren weer eens naar het strand geweest ( foto). Op het formulier kun je aangeven dat je gaat wandelen. Dat moet eigenlijk binnen een kilometer van je huis. Ik kreeg het advies om me van de domme te houden als ik controle zou krijgen. Het ritje naar het strand voelde als een echt uitje. Ik had al drie weken niet gereden. Het eiland is prachtig groen. De natuur komt echt weer tot leven. Mag ook wel. Er is sinds 30 jaar geleden niet zoveel regen gevallen als nu in de periode maart/ April. Leuk voor het eiland maat moest dat nu uitgerekend dit jaar gebeuren???
De zon is al erg scherp. Je moet je goed insmeren. Het water is nog erg koud. ( Dat vonden mijn voeten tenminste...verder ben ik niet gegaan.)
Vandaag op eerste paasdag gewoontegetrouw eerst even naar de Paus gekeken. Daarna gebeld met Mar Koman om even te horen hoe het met haar gaat. De rest van de dag besteed aan huishoudelijk werk. Dat gaat immers gewoon door. Ik heb zelfs het stoepje voor mijn huis schoongemaakt. De originele kleur is weer terug. De regen heeft blijkbaar ook veel viezigheid mee gebracht.
Tripjes naar het vasteland of een ander eiland zal ik nog wel een paar maanden moeten uitstellen. Het virus gaat hier niet zo te keer als bij jullie ( tot nu toe 96 overlijdens) , maar het gaat nog wel even duren voordat je weer kunt reizen. Ik heb er trouwens nu nog niet veel behoefte aan. Ik wandel veel, de komende week regelmatig naar het strand, 's avonds TV. Eigenlijk net zoals thuis. Voorlopig moet ik ook nog zelf koken.  Straks ga ik weer een nieuw recept uitproberen, iets met kipfilet.

Jullie nog een prettig paasweekend en tot volgende week
Hans.

1. Evert Scharrenburg:
    13 april 2020
    Hoi Hans, gelukkig voor jou is het weer beter, hier is het ook mooi weer, alhoewel vandaag koude wind. Mooie foto's, het eiland is zeker mooi groen. Nu kan je vanaf het begin de mooie natuur bewonderen. Zijn die foto's op hoogte gemaakt vanaf je huis? Dan heb je wel een spectaculair uitzicht! Wil je een keer een foto maken van de buitenkant van je huis? Heb je ondertussen je verjaardagskaart gekregen?
  2. Hans:
    13 april 2020
    Foto's zijn gemaakt op weg naar huis. Zit nu op balkon. Zal zo een foto van uitzicht maken. Kaart nog niet gehad. De boot vaart onregelmatig. Zal morgen eens kijken op het postkantoor.