Skyros 2023.6

23 april 2023 - Molos, Griekenland

Het is nu zondagmorgen, de was draait dus even tijd voor een verhaaltje. Vorig weekend was het druk op het eiland in verband met Pasen. Hét feest in Griekenland. Belangrijker dan kerstmis. Op vrijdagavond was er een processie door het dorp. ( zie filmpje). In de nacht naar zondag gaan veel mensen naar de kerk, de paaswake. Om 12 uur barst er een vuurwerk los, wat ik mooi vanaf mijn huis kon zien.
Dan op eerste paasdag wordt er lam gegeten van het spit. Hoe doen ze dit? Voorbeeldje: bij mijn ochtendrondje om 11 uur waren er buren verderop al volop bezig, er zaten zeker 20 mensen. De traditionele muziek stond hard en er werd al flink gedronken. Ik ben gewoon naar het strand geweest en had thuis gegeten. Toen ik Pip om 12 uur uitliet voor een laatste plasje waren ze nog steeds bezig!! Nu schijnt het zo te zijn dat als je meerdere uitnodigingen hebt gehad je wel overal je gezicht moet laten zien. Dus de samenstelling van de aanwezigen kan wisselen. Hoe dan ook het was erg rustig op het eiland op tweede paasdag!
Op paasmaandag ben ik met Nana naar de haven van Linaria geweest. Heerlijk in de zon koffie gedronken en wat gegeten. Daarna heerlijk bij haar in de tuin gezeten.
Hoewel de verwachtingen anders waren is het weer nog steeds wat wisselvallig. Het kan wel in een uur omslaan. Veel bewolking in de morgen en dan ineens, alsof iemand een knop omdraait, strakblauwe lucht.
De laatste twee weken heb ik voor de katten (13) en hond van Adriana gezorgd. Haar man heeft een ongeluk gehad en kon hier niet geholpen worden. Ze komen vanavond terug na twee weken ziekenhuis in Chalkida. Voor hem was er een bed, voor haar niet. Het is hier gebruikelijk dat de familie een deel van de dagelijkse zorg op zich neemt. Omdat Niko in de nacht ook hulp nodig had heeft Adriana twee weken in een stoel geslapen. Mij is verteld dat een ziekenhuis geen bed aanbiedt aan de familie omdat hier veel Roma wonen. Als zij in het ziekenhuis worden opgenomen krijg je er gelijk 25 familieleden bij. Voor Grieken wordt geen uitzondering gemaakt!
In mijn tuin zit een klein hondje van de eigenaren continu aan een lange lijn. Ik vroeg me af waarom het beestje niet los mocht. Konden hij en Pip samen spelen. Toch maar is nagevraagd bij de zoon. Wat bleek? Zijn moeder vroeg zich ook af waarom Pip niet los loopt! Ik dacht dat dat niet mocht. Toen dit misverstand eenmaal opgelost was lopen de twee lekker los in de tuin. Totdat Pip een paar dagen geleden verdwenen was. Hij is zeker een uur weggeweest. Normaal blijven ze in de tuin, maar Pip had een kippenhok ontdekt bij een hotel vlakbij. De eigenaar was daar niet blij mee. Pip kon geen kwaad maar de kippen in paniek. Dus voorlopig weer aan de lange lijn aan de trekhaak. Hij komt toch wel aan lichaamsbeweging in de middag op het strand.
Afgelopen week waren er diverse dansgroepen uit Griekenland op het eiland om demonstraties te geven. In de vooravond presenteren de groepen zich aan het publiek door in optocht door de hoofdstraat te lopen, zeg maar de Slotlaan van Skyros ( zie filmpje). Een kleurrijk geheel.
Twee dagen geleden stond er op het strand een auto met een Nederlands kentekenplaat. Even een praatje begonnen en wat bleek? Het waren mensen uit Zeist die een paar maanden door Europa trekken. Hoe toevallig!
Groeten
Hans

NB voor wie het interesseert: in mijn bericht van 13 oktober 2020, Wie is wie, geef ik een beschrijving van de mensen die in mijn verhalen voorkomen.

1. Ingrid:
    23 april 2023
    Zo leuk jou verhalen iedere keer. Waren het mensen die je kende die uit Zeist? Je hebt het over filmpjes, maar die zie ik nog niet.
  2. Hans:
    23 april 2023
    Nee, ik ken ze niet. Filmpjes lukken niet. Probeer het later nog een keer.
  3. Evert Scharrenburg:
    24 april 2023
    Pip zorgt wel voor roering.