Terugreis

31 oktober 2020 - Parma, Italië

Als ik dit schrijf (zaterdagmorgen 9 uur) zit ik op de boot van Igounamitsa naar Ancona. Een hectische week is daaraan voorafgegaan.
Ik was van plan om woensdag met een late boot van Skyros naar Evia te gaan. Een overnachting aldaar en dan in één keer naar Igounamitsa rijden. De overtocht naar Ancona, voor donderdagavond was al geboekt. Nu gaat de boot ieder jaar een week in onderhoud. Uitgerekend dit jaar duurde dat een paar dagen langer. Woensdag vertrekken ging niet. Mijn boeking wijzigen kon niet meer online. Nu moet je tegenwoordig heel erg goed zoeken om nog een telefoonnummer van de rederij te vinden, maar dat is me gelukt. Bellen met het hoofdkantoor in London. Een vriendelijke dame heeft mijn boeking gewijzigd naar een dag later. Onder bijbetaling van plm. 60 euro. Nou ja, dat is niet anders. 10 minuten na ons gesprek belde ze mij terug. Met duizend excuses. Ze had niet gezien dat ik een senior citizin ben (60+). Ik hoefde niets bij te betalen!!
Na nog een paar zonnige laatste  dagen op Skyros , met tot op de laatste avond onzekerheid over de boot, zat ik op donderdagmorgen om 7 uur half dood op de boot.
Toevallig zat ook de familie van de verongelukte brommerrijder aan boord. Heb nog een tijdje met ze zitten praten. Ik moet vooral in het voorjaar weer langs komen. Ze houden zich aan de traditionele rouwgebruiken in Griekenland. Het was me opgevallen dat ik de zoon niet heb gezien in het dorp deze zomer. Hij vertelde dat hij zeker een jaar niet uit gaat. Zijn moeder blijft zeker  drie jaar binnen. Gaat alleen de deur uit om te werken of boodschappen te doen of naar de kerk. Vertier buiten de deur zit er voor haar voorlopig niet in.
Het eerste stuk over Evia , ruim een uur, gaat over een tweebaansweg. Natuurlijk zat ik achter een vrachtwagen en kon daar onmogelijk langs. Maar ik heb geen haast dus heb ik mij daar niet druk om gemaakt maar heb genoten van de omgeving.
Eenmaal op het vasteland heb ik over prachtige snelwegen gereden. Niet druk, wel veel tolpoorten. ( Ik wilde ze even tellen, heb alles met de kaart betaald, maar heb nu geen internet! Ergernis daarover straks)
Bij Ionina ( kan de spelling niet controleren, heb geen internet) werd ik ineens aangehouden. Delen van Griekenland zijn in lock down gegaan. Blijkbaar ben ik door zo’n gebied gereden en wilde ik dat nu weer verlaten. Of ik kon bewijzen dat ik slechts op doorreis was? Dat lukte op basis van mijn ING app. Ze konden daarop zien dat ik de hele dag gereisd had. Tol betaald met bankpas.
In Igounamitsa stonden honderden vrachtauto’s te wachten voor de douane. Via de vluchtstrook kwam ik bij de passagiersterminal om in te checken. Voor mij 2 oudere echtparen die ter plekke de formulieren voor de gezondheidscheck in stonden te vullen. Ik zal maar niet schrijven wat ik dacht, maar begon me al aardig aan die lui te ergeren. Toen was ik aan de beurt….. Mijn gezondheidsverklaring werd ter plekke verscheurd. Was niet meer valid, of ik ook maar een nieuwe in wilde vullen!!
Uitprinten van het ticket lukte niet. Ik vertelde van het omboeken, dat daar misschien een foutje mee gemaakt was? Vervolgens begon het meisje te zoeken naar het telefoonnummer in Engeland. Drie meisjes zochten maar konden het niet vinden. Gelukkig kon ik ze helpen, leve de techniek, het nummer stond nog in mijn telefoon. Enfin, een half uur later de oplossing. Ik moest een formulier invullen dat mijn ticket was verloren, zodat zij een nieuw kon aanmaken. Na 4 uur bij de auto te hebben gewacht konden we inschepen, wat verrassend goed georganiseerd ging.(foto)
Over de boot niets dan slechts. Ik kan me totaal niet oriënteren, veel spiegels en hele en halve verdiepingen. Het avondeten en ook het ontbijt waren lauw , flauw ,droog en vooral duur. Voor wat kip en patat en vieze wijn (foto)betaalde ik 15 euro! Wel grote rookruimte met bar aanwezig. Dat je nergens internet hebt vind ik in deze tijd de limit. Er is wel een speciale wifiruimte , maar die was afgezet met touw. Bij de receptie, die ik na enig speuren had gevonden, navraag gedaan. Ze konden me niet vertellen waarom de ruimte was afgesloten. Ik kan nu dus niets uitzoeken voor de reis van vanmiddag. Wilde een hotel in de buurt van Parma zoeken.
Ook weet ik niet wanneer jullie dit verhaal kunnen lezen.
Toch nog iets positiefs ontdekt: je kunt hier belastingvrij sigaretten kopen. Twee sloffen a 35 euro per stuk. Ik geloof dat je in Nederland inmiddels meer dan 80 euro per slof betaald.

Zaterdagavond 22.00 uur
Ben aangekomen vanaf Ancona In Parma.  De boot had een uur vertraging. Ook het verlaten van de boot door alle auto´s duurde ruim een uur. Ancona is een troep qua wegen, kan het niet anders zeggen. Ergens ben ik verkeerd gereden: het lukte me maar niet om op de autostrada te komen. Na een uur lukt het ineens. In plaats van de navigatie heb ik maar gewoon op de borden gereden. Moest wel lang in het donker rijden, daar houd ik niet zo van. Maar de bekende spreuk van mijn grootouders ging weer eens op: “een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest maar wat nooit op komt dagen…..” Al had de dichte mist het laatste halfuurtje voor mij niet gehoeven.

Nu zit ik aan de goedkope Griekse wijn op een ROOKKAMER! Deze log te maken en dan ga ik slapen. Morgen een mooie rit voor de boeg over de San Bernadinopas tussen Italie en Zwitserland. Ik hoop zondag nog een stuk in Duitsland te komen zodat ik maandag vroeg in de middag thuis kan zijn.

Groet
Hans

1. Mo:
    31 oktober 2020
    En dan durf je gewoon volgend jaar wéér te gaan? Moedig hoor!!! Veel succes met de verdere reis en ik kom gauw een portje drinken in Zeist! Groetjes Monique
  2. Karin Lancee:
    31 oktober 2020
    Maar goed dat je niet alles van te voren weet 🥴
  3. Adriana:
    Goeiemorgen Hans,
    Het is inmiddels zondagochtend.
    Gelukkig is alles goed gekomen. Nu nog even langs Marlice , misschien Bernd en dan naar huis ! Morgenavond in je eigen bed !
    Goeie reis verder, tot volgend jaar ! Zeker weten ! 🙋‍♀️🍀👍👍👍
  4. Erna:
    1 november 2020
    Wat een verhaal Hans! Hopelijk gaat de rest van de reis soepeler... doe voorzichtig en goede verdere reis! Erna
  5. Wendy:
    1 november 2020
    Goedemorgen Hans, het is zondagmorgen dat ik dit lees. Wat heb jij een hoop meegemaakt onderweg. Ik hoop dan ook van harte dat de laatste kilometers wat voorspoediger voor je gaan verlopen. Ik vind je in ieder geval heel moedig en dapper. Ik wens je nog veilige kilometers toe, zonder gedoe, dichte mist of ander gezeik. Hopelijk tot snel! Liefs Wendy
  6. Rosemarie:
    1 november 2020
    😊😊 een hele belevenis weer, maar toch ook positieve puntjes. Goedkope sigaretten. Veilige terug reis met hopelijk niet al te veel opstakels . Morgen slaap je in je eigen appartement met al de gemakken. Spreek je snel .
  7. Evert Scharrenburg:
    1 november 2020
    Hoi Hans, ook wij wensen je een veilige terugreis, kom heelhuids weer in het "goede oude" Zeist aan. Doe voorzichtig!! Groetjes Evert en Anke
  8. Paul Verlaan:
    1 november 2020
    Fijne verdere terugreis Hans!
  9. Wilma:
    1 november 2020
    Hoi Hans, wat een avontuur! Maar wel fijn dat je straks aan het laatste deel van je reis begint en morgen 2 november weer in Zeist bent. Goeie reis nog en we hebben nog wel contact over onze afspraak met Marjan op 11 november. Groet Wilma