weerperikelen

23 juni 2021 - Skyros, Griekenland

Aangezien ik niet zoveel meemaak wil ik het dit keer maar eens over het weer hebben. Sinds ik hier ben is het eigenlijk iedere dag rond de 25 graden. Prima temperatuur. Het grootste verschil met vorig jaar is dat er nauwelijks wind staat. Het is wel erg vochtig, rond 70% vochtigheid. Gisteren gebeurde er iets raars. Rond 19.00 uur was het 26 graden , een uurtje later ineens 31 graden, in huis wel te verstaan. (zie foto's) . Het werd ook echt een plaknacht. Vandaag is er een hittegolf begonnen die tot zondag gaat duren. Het was vandaag al 33 graden. In het binnenland gaat het ruim 40 worden. Als jullie op de TV de weerkaart van Europa zien en je ziet de temperatuur van Athene moet je daar 4 of 5 graden aftrekken voor de temperatuur op Skyros.
Afgelopen weekend was het hier Pinksteren. Het eiland was afgeladen vol. Op de stranden merk je dat niet zo erg, de drukte verspreid zich. 's Avonds in het dorp is het erg druk. Wachten op een tafel is eerder regel dan uitzondering.

Zaterdag was ik uitgenodigd voor het eten bij het Franse echtpaar. (zie vorig verhaal) Het was een gemêleerd gezelschap. De meerderheid was Frans. En wel van het deftige soort. Het was heel gezellig, die fransen hebben een leuk gevoel voor humor. Guido, de gastheer, is architect en hij heeft werkelijk een fantastisch huis gebouwd op het eiland. We aten onder een soort galerij waar alle gastenkamers hun voordeur hebben. Iedere kamer had een eigen badkamer. Een grandioze woonkamer met open keuken met de meest aparte trap die ik ooit gezien heb. Stom dat ik geen foto's heb gemaakt. Er was veel gras rondom het huis, een moestuin en een jeu de boule baan. ( Detail: de as van de vader van Guido is verwerkt in de baan )

De afgelopen week viel de elektriciteit af en toe weer uit. Dat duurt nooit zo lang. Twee dagen gelden gebeurde dat in de avond. Dus geen wifi, geen tv....... Ook begon het opeens te rommelen en het duurde niet lang of een vreselijk onweer barstte los.  Daar zit je dan in het donker te luisteren naar het kabaal.

Dit was het weer, kijken of we de hitte goed kunnen doorstaan. Tot de volgende keer.
Hans

1. Erna:
    23 juni 2021
    Leuk wat je schrijft over Guido’s huis. Ben benieuwd, Cato’s zal welbesteed regelen om het te zien, ze zijn goed bevriend. Griekenland is vandaag van oranje op geel gekomen. Makkelijker reizen hoop ik.
    Kijk je nog voetbal of kan dat niet bij Babajanis binnen? Ik geniet van je verslagen!! Tot gauw, groetjes erna
  2. Karin Lancee:
    23 juni 2021
    Toch weer een leuk verhaal geworden hoor. Ben blij voor je dat je favoriete temperatuur eraan komt. Ik geniet van de 20 graden hier.
  3. Rosemarie:
    24 juni 2021
    Zo Pelleboer, van het ene uiterste in het andere. Had al gehoord dat het gezellig was bij Guido. Naast een mooi huis nu ook 2 kittens rijker.😉. Hoop dat het goed gaat met de corona nu het weer zo druk geweest is. Zoals Erna zegt gelukkig nu geel, hopelijk blijft het zo. Geniet van je bezigheden. Tot het volgende verslag 👋