Cliffhanger

8 juli 2021 - Skyros, Griekenland

Het is al weer twee weken geleden dat ik wat geschreven heb. Ik benut de tijd tot de afspraak van vanmiddag voor het vervolgen van mijn reisverhaal.
Het is nog steeds vreselijk warm. Het is al twee weken boven de 30 graden. De gevoelstemperatuur ligt rond de 34. Geen ramp als je op het strand, onder de parasol ligt. Maar het loopje van en naar de auto, soms een stuk op het strand zorgt ervoor dat het zweet je van het lijf gutst. Niet erg smakelijk dus. Maar iedereen heeft er last van. Het is een combinatie van extreem vochtige lucht en nauwelijks wind.
Deze situatie heeft voor een algenplaag gezorgd. Alle stranden waren getroffen. Het zijn niet van die blauwe kwallen die wij kennen maar kleine bruine exemplaren die ook nog eens doorzichtig zijn. Toch zijn er mensen die het water in gaan. Regelmatig hoor je dan een gil als er iemand gebeten is. Behandelen met azijn is het beste, helaas heb ik geen azijn in mijn tas, dus ik zwem niet, maar poedel een beetje aan de rand van het strand. Sinds gisteren is de kwallenplaag voorbij.

Vorige week een bezoek aan de KNO arts gebracht. Ik moet één keer per jaar mijn oren uit laten spuiten. Dit jaar was het er nog niet van gekomen. Ik merkte dat mijn gehoor achteruit ging dus ik moest in actie komen. Een basisarts doet dit niet !!! Het is werk voor een KNO arts. Gelukkig was er vorige week één op het eiland. De praktijk was uitermate modern. Ik kon meekijken hoe mijn oor er van binnen uitzag. Heel interessant maar niet smakelijk toen we bij de oorprop aankwamen. Het rechteroor was eerst aan de beurt. Automatisch bracht ik mijn rechterhand naar mijn oor om het waterbakje vast te houden. Uitspuiten in Nederland betekent echt spuiten, met water. Put that hand away, what are you doing? zei de arts.  Hij begreep niet dat wij in Nederland nog een waterspuit gebruiken. Hier gaat het anders. Met een soort happertje dat gelijk de vuiligheid opzuigt. Na een half uur stond ik buiten met schone oren en 50 EURO lichter.

Inmiddels is iedereen op het eiland die er hoort te zijn. Een standaardvraag bij het verwelkomen is : Ben je al geprikt? Ik denk dat 90% gevaccineerd is. Er zijn er ook die principieel weigeren. Dat schijnt een paar dagen geleden geleid te hebben tot een ruzie tijdens een etentje ( allemaal europeanen ) van een een redelijk groot gezelschap. Tijdens het eten bleek dat een aantal mensen niet gevaccineerd wilde worden. Er werden argumenten gebruikt als "ik ben toch gezond en kijk uit, tot religieuze motieven. Zo zie je maar wat een rol corona nog steeds speelt. De verontwaardiging bij de rest was groot.
Vanaf vandaag moeten we op straat ook weer een mondkapje op. Het aantal besmettingen neemt toe. Vooral in Athene. De maatregelen gelden echter voor het hele land. De politie is opgedragen om streng te handhaven. Dat betekent al gauw een boete van 300 EURO.
Er zijn ook weer beperkingen om je te verplaatsen per veerboot. Daar moet ik morgen weer achterheen. Dinsdag moet ik op en naar neer Evia, voor mijn tweede prik. Waarschijnlijk moet ik de dag ervoor weer een test laten doen.

Dinsdag kreeg ik ineens kiespijn. Met paracetomol de pijn wel een heel eind kunnen onderdrukken, maar ik wilde toch naar een tandarts. Helaas pindakaas.......Er zijn 2 tandartsen part-time werkzaam op het eiland. Ze hebben ook een praktijk in Athene. Beide tandartsen zijn niet op het eiland. De één komt maandag , de ander zou vandaag aankomen met de middagboot. Deze laatste heb ik gebeld. Hij is alleen maar donderdag op het eiland. Ik kon de laatste afspraak maken: vannacht om 00.30 uur !!!! Gelukkig stuurde hij gisteravond een smsje dat hij een afzegging had om 16.30.
Dus zit ik nu in een donker huis ( luiken dicht) te wachten tot die afspraak. Het heeft geen zin om naar een strand te gaan. Ik heb geen pijn meer, slik ook niets meer maar wil toch even een foto laten maken. De medische voorzieningen op de eilanden zijn niet zoals op het vaste land. Dus als er een tandarts is moet je er gelijk gebruik van maken.

Ga nu maar naar de tour de france kijken. De volgende keer lezen jullie wel hoe het allemaal gegaan is bij de tandarts en de vaccinatie. Heb ik ook eens een cliffhanger!
Hans

1. Mootje:
    8 juli 2021
    Je komt wel geheel nieuw straks terug naar Nederland! Ken je de uitdrukking “rekenen met een vork”? Nou, de griekse gezondheidsdienst wel 😬. Sterkte met je 2e prik, die hier krijgen is ook iets makkelijker ……. Maar ach, jij hebt weer lekker snoeiheet weer! Sterkte!!