het weer

16 september 2020 - Skyros, Griekenland

Het weer is deze zomer anders dan anders op Skyros. De wind is iedere dag prominent aanwezig. Normaliter zou er rond deze tijd  nauwelijks wind zijn. De temperatuur is nog wel goed. De ochtend start nu met wolken , maar rond de middag verdwijnen die weer.
Vorige week heb ik me zelf weer eens in de problemen gebracht. Ik ging naar het strand en besloot de weg ernaar toe te filmen met mijn telefoon ( zie filmpje) . Ik lette niet goed op en reed mijzelf weer vast in het zand. Gelukkig kwam ik daar met behulp van andere strandgangers er weer snel uit. Ik controleer altijd als ik op stap ga of ik alles bij me heb. Ik miste nu ineens mijn telefoon. Kon hem nergens in de auto vinden. Zoeken op het strand leverde niets op. Er kwamen wat mensen van het strand af en ik vroeg of ze mij even wilden bellen. Helaas geen bereik. Ik ben even achter deze mensen aan gereden totdat ze bereik zou hebben. Eerste twee pogingen leverden een voicemail op. Bij de laatste poging ging hij over in de auto en vond ik de telefoon onder mijn stoel. De combinatie zwarte vloerbedekking, zwarte telefoon, schaduw en het dragen van een zonnebril bleek fataal.

Ik heb ongeveer alle stranden van het eiland wel gehad. Er staan er nog een paar op mijn lijstje. Twee dagen geleden ging ik op zoek naar Agalipa. Op de kaart gekeken hoe ik moest lopen, leek simpel. Ik moest eerst een half uurtje door het bos lopen, wel berg op. Het leek op een gegeven moment wel of ik door het Zeisterbos liep. Het rook zelfs zoals daar. Nadat het pad overging in een rotspad begon ik met de afdaling. Eenmaal op het strand bleek dat ik een afslagje heb gemist. Op het verkeerde strandje terecht gekomen. Op dit strand ligt een scheepswrak.(foto} Hier was ik ook nooit geweest. Mooi strand maar wel volop in de wind. Op de terugweg zag ik de afslag die ik had gemist. Ik ga het vanmiddag weer proberen. Trek dan wel mijn wandelschoenen aan. Vooral het laatste stuk over de rotsen is lastig lopen.

Zaterdag heb ik mijn buurman even naar Linaria gereden voor een bruiloft. ( filmpje) . Op de terugweg stelde hij voor niet de nieuwe weg te nemen ( aangelegd in de jaren dertig) maar de oude. Wat volgde was een mooie rit door olijfgaarden met landweggetjes. Al met al een mooie rit. Hier was ik nog nooit geweest. Na al die jaren ontdek ik nog steeds nieuwe weggetjes.

Op het eiland zijn nog steeds aardig wat toeristen. Vooral Griekse. Overdag zie je ze niet, maar in de avond zijn de tavernes goed bezet. ( heb op de achtergrond de algemene beschouwingen aan staan. Wilders gaat weer lekker te keer….tsjonge jonge)
Verder heb ik niet zoveel te melden. Tot de volgende keer.

1. Adriana:
    16 september 2020
    Gezellig, mooie foto 's .
    Zie je vanavond of morgen.
  2. Mootje:
    16 september 2020
    Hier ook niet veel te melden, iedere dag werken 🙄🤣. Prachtig nazomer weer, Tikte de 30 graden weer aan, 2020 is een raar jaar! Geniet nog lekker!!
  3. Rosemarie:
    16 september 2020
    Zo te lezen beleef je vanalles. Leuk hé toeten over het eiland en volgende keer je zonnebril afzetten Kojak als je wat zoekt in je auto. 😉 Hier ook lekker zonnig, weinig wind en s avonds zeedampen.
  4. Evert Scharrenburg:
    17 september 2020
    Hans, hartstikke leuk man over al die kleine weggetjes rijden . Na iedere bocht weer een verassing wat je tegen komt.
  5. Wilma:
    17 september 2020
    Hoi Hans, dank weer voor je mooie verhaal. Jij hebt wel iets met het verliezen van telefoons. Of je de door jou ooit goed opgeborgen werk telefoon terug hebt gevonden weet ik eigenlijk niet meer, maar deze keer heb je hem gelukkig snel teruggevonden met behulp van een paar aardige Grieken! Vanaf morgen begint onze vakantie. Waar we naar toe gaan staat nog niet vast. Helaas is Griekenland nu ook voor een groot deel oranje. Ook Noord en Zuid Holland zijn in NL oranje. Dus of reizen vanaf Schiphol nog mag weten we niet. Morgenavond is hier weer een persconferentie. We gaan wel weg, maar waarschijnlijk toch wat dichter bij huis. Geniet nog lekker van je ontdekkingstochtjes,
    Groet Wilma