Kalo mina (2)

2 september 2020 - Skyros, Griekenland

Het is inmiddels september. Ben nu 6 maanden hier. Nog 2 maanden te gaan. Begin november vertrek ik weer naar huis. Als corona geen roet in het eten gooit.
De vorige keer verlangde ik naar een regenbui. Nog diezelfde avond was het zover. Het was niet voorspeld maar rond een uur of 12 begon het ineens te waaien en vreselijk te bliksemen. Het heeft een paar uur flink geregend. De volgende dag zag je er niet veel van, behalve dat mijn auto weer lekker schoon was. Helaas was dat maar van korte duur. De zandweggetjes naar het strand waren bezaaid met plassen. Nu zit er dus geen stof en zand op de auto maar modder. Ik berust er maar in.

De laatste dagen is het erg warm. Het lijkt wel of de zomer nu begint. Het is bovendien erg vochtig.
De meeste toeristen zijn weg. Parkeren is weer wat makkelijker en je hoeft niet te wachten op een tafeltje om te eten.
Vorige week weer een lifter meegenomen. Een oude herder. Hij had een sigaret in zijn mond hangen. Hij zocht tevergeefs naar een asbak en besloot zijn peuk maar uit te maken. Hij spuugde in zijn hand en drukte daarin zijn peuk uit…..Van de week zat hij weer langs de weg en nam ik hem weer mee. Leverde mij weer wat vijgen op, waar mijn buurvrouw heel blij mee was want ik lust ze niet. Door dit soort contacten heb ik besloten toch ernst te gaan maken met Grieks leren. We moet het nog concreet maken maar de dochter van Adriana, woonachtig in Amsterdam, wil mij hierbij helpen. In het dorp wordt steeds meer Engels gesproken, maar juist bij die ontmoetingen met oudere locale mensen is het leuk als je ze wat beter begrijpt. We gaan het zien

Inmiddels komen er ook weer wat mensen uit Europa aan. Ik verwacht er een paar die normaal in juni komen. Gisteren heeft de buurvrouw van 2 huizen verderop een zelfmoordpoging gedaan. Ze had een fles chloor aan de mond gezet. Vervolgens heeft zij om hulp geroepen. Mijn overbuurman heeft de politie gealarmeerd. Ze is nu in een ziekenhuis aan het vaste land. Volgens Niko ( de overbuurman) was dit al weer haar zoveelste poging.  Ik hoorde gisteravond dat dit wel vaker voorkomt bij alleenstaande oudere vrouwen. Benzine en chloor zijn de “populaire” middelen. Het leven voor bejaarden is hier niet makkelijk. Zeker als je kinderen ergens anders wonen en je lichamelijke ongemakken krijgt.

Vorige week heb ik op facebook een foto gedeeld die nogal wat stof deed opwaaien. Als ik foto’s in juni op FB zet krijg ik vaak commentaar dat het wel erg stil is in het dorp. Ik wilde nu eens laten zien hoe dat hier in het hoogseizoen is. Ik kreeg behoorlijk wat commentaar over de anderhalve meter afstand. Had ik even geen rekening mee gehouden….. Over het algemeen worden de regels hier streng nageleefd. Je komt een winkel niet in zonder mondkapje. In kleine winkels is maximaal 1 klant toegestaan. De politie loopt hier, zolang  de winkels open zijn, de hoofdstraat op en neer ter controle. Bovendien zijn er nog geen besmettingen op Skyros vastgesteld.

Dit was het weer
Hans

1. Guy:
    3 september 2020
    Je maakt wat mee, goede vriend.
    Ik krijg overigens uit je blogs nog niet goed mee wat het 'proefjaar' je tot nu toe voor inzichten voor de toekomst heeft gegeven.
    Blijf genieten!