Daar ben ik weer

8 september 2021 - Skyros, Griekenland

Het heeft even geduurd sinds mijn vorige blog, maar nu komt het er weer van. Sinds maandag is het weer omgeslagen. Het is nu redelijk bewolkt en het waait hard. Vandaag ook wat regen. Dus ideaal weer om wat te schrijven en om het huis schoon te maken.
De buitenkant van het huis is weer geschilderd. De oude laag moet er afgeslepen worden. Hoewel ze alles goed hadden afgedekt ligt er toch veel gruis binnen. De luiken hebben immers openingen. Vanwege de extreme hitte van de afgelopen weken is het huishouden er regelmatig bij ingeschoten. Vandaag heb ik geen excuus meer.

Update Pip
Hij ligt naast me op de bank dus hij leest mee........(foto) Twee dagen geleden weer bij de dierenarts geweest. Hij weegt nu 4,25 kilo!  (was 4 weken geleden nog 1,5 kilo) hart, longen en temperatuur waren goed. Hij heeft weer een cocktail gehad. Nu alleen nog rabiës en een chip, dan kunnen we op weg. Wij zijn nog steeds de "talk of the town"  ( hij dan ). Overal hoor je Pip,Pip. Hij vindt alle aandacht prima. Heeft een voorkeur voor lange jurken en schoenveters en verder voor alles wat beweegt. Op weg naar het dorp komen we altijd langs een wat norse, sombere man.(foto)  Dat is zijn grote vriend geworden. Ik laat Pip los en hij neemt een run naar de man die gelijk gekke geluidjes maakt en een grote smile op zijn gezicht krijgt. Pip krijgt steevast een plakje worst en er wordt even gespeeld.
Qua poepen heb ik hem zindelijk. Iedere ochtend vind ik nog wel een plasje in huis. Dat is zo weer weggeveegd met de mop. Het strand gaat hij steeds meer waarderen. De eerste weken was het vooral slapen in de schaduw. Nu rent hij het hele strand af en wordt hij lekker moe. Autorijden gaat ook goed. Alhoewel  het hier maar kleine stukjes zijn.

Corona
Hier in Griekenland neemt het nog niet echt af. De vaccinatiegraad ligt nu rond de 50%. Ze gingen hier voortvarend van start, maar de klad is er in gekomen. De regering is niet kinderachtig met maatregelen. Niet gevaccineerde werknemers in de gezondheidszorg krijgen vanaf nu geen salaris meer. Ontslaan kan niet want het zijn ambtenaren. Loon inhouden mag wel. Het is nogal wat want het gaat om 8.000 mensen. En dat terwijl de ziekenhuizen en de IC overal vol zijn. Niet gevaccineerde mensen worden beperkt in de mogelijkheden. Binnen zijn ze niet welkom. Lastig omdat de winter eraan komt. Aan waarschuwen doen ze niet. Je krijgt gelijk een boete, zowel de klant als de shopeigenaar.
We dragen hier nog steeds mondkapjes in de winkels. De anderhalve meter afstand wordt wat minder nageleefd.

Zomer
Vanaf half juli is het eiland volgestroomd met Griekse toeristen. Veelal families met een hoop kinderen. Skyros wordt gepromoot om zijn kindvriendelijkheid. er is weinig verkeer ( geen in het dorp) en de stranden zijn geschikt voor kleine kinderen, je loopt heel geleidelijk het water in. Nadeel voor mij is wel dat de tavernes overbezet zijn. Ook de kroegen dragen hun steentje bij aan de herrie door de muziek goed hard te zetten. De klanten zitten immers buiten!!! Af en toe was het om gek van te worden. Voeg daarbij de hoge temperaturen en de hoge luchtvochtigheid en de ellende is compleet. Het loopje naar de auto levert al een natte polo op. Aan het strand is het heerlijk , maar zodra je lichamelijke inspanning moet verrichten is het zweten. Nooit meer in de zomer naar Skyros.
Volgend jaar ga ik mei,juni,juli. Moet e.e.a. nog wel regelen. Wel weer met de auto, dat bevalt goed.
De vaste gasten van september komen langzamerhand weer binnen. Wel weer leuk om bij te praten. De Grieken moeten nu echt naar huis. Maandag beginnen de scholen hier weer: Zijn we weer onder elkaar.....

Het weer.
Toen ik hier aankwam in mei was het heerlijk weer. Zonnig en rond de de 25 graden. Begin juli begon een hittegolf die eigenlijk vorige week pas eindigde. Vooral in het dorp blijft het lang warm. De hitte blijft in de smalle straatjes lang hangen. Ook in het huis bleef het lang warm en vochtig. Deze week is het wat minder, veel wind ( de boot voer gisteren pas in de namiddag i.p.v. de ochtend) en bewolking.  Er wordt ook nog wat regen verwacht. Vanaf vrijdag wordt het weer beter. Ook de lange termijn ziet er goed uit. Het weer van mei komt weer terug.

Volgende keer hoop ik met details te komen over de terugreis.
Yassou
Hans

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Erna:
    8 september 2021
    Mooi verhaal!!man op de foto is van het helaas gestopte restaurant Cabanera! Veel geweest… Leeft zijn vrouw nog??? Gr erna
  2. Rosemarie:
    10 september 2021
    Weer een heel verhaal. Wat groeit Pip snel. Ben benieuwd. Tot 25 september .
  3. Wendy:
    11 september 2021
    Heerlijk verhaal Hans. Wat een ongelooflijk schattig hondje. Heel veel plezier samen!