het nieuwe normaal

26 mei 2020 - Skyros, Griekenland

Sinds gisteren is het nieuwe normaal ingegaan op Skyros. Dat betekent dat alle winkels tavernes en terrassen weer open zijn. Gisteravond voor het eerst weer bij mijn favoriete taverne gegeten (zie foto) brisolles en tzatziki. Ik was de eerste betalende klant van de avond. Het smaakte heerlijk.  Vandaag ook weer naar mijn favoriete ontbijttentje geweest. Heerlijke omelet met koffie.
Gisteren kon ik niet ontbijten omdat ik met een warm water probleem zat. Sinds 5 dagen heb ik geen warm water. Via een vriend heb ik een loodgieter gevonden. Die zou donderdag komen. Hele dag thuis zitten wachten, maar geen loodgieter gezien. Een nutteloze dag dus. Bovendien was mijn drinkwater op ( leve de buurvrouw) en brood had ik ook nog nauwelijks.
De volgende dag weer iemand laten bellen: De loodgieter komt om 11 uur. Uiteindelijk was hij er om 1 uur. ( kon ik toch nog even naar het strand). Het probleem leek voorbij . Toen ik terug kwam van het strand had ik weliswaar iets warmer water maar nog niet fanatiek. Ik dacht dat dat misschien kwam omdat de boiler even tijd had om goed op te warmen. Helaas pindakaas, de volgende dag was het water weer koud. Gelukkig zou de eigenaar op zondagmorgen om 11 uur even langs komen voor de huur en rekeningen. Nu ben ik op zondagmorgen nooit vroeg wakker, zelfs hier niet. Wordt er ineens om half elf al op de deur gebonsd. Stond NIko al voor de deur! Nadat de huur was afgerekend kwamen de andere rekeningen. Als eerste de elektriciteitsrekening voor maand/april. Weliswaar een schatting maar van dit soort bedragen, €18 kunnen wij in Nederland alleen maar dromen. De rekening voor internet moet ik bij de provider in het dorp betalen. En het warme water: maandag komt de loodgieter iets vervangen in de boiler.
Maandag weer de hele dag binnen gewacht, maar jullie raden het al : niemand gezien. Weer gebeld met NIko, hij komt vandaag (dinsdag). Om 9 uur werd ik wakker gebeld door Niko. De loodgieter is nu onderweg. Even later was hij aanwezig. Heeft iets met de boiler gedaan en ik heb nu warmer water dan voorheen.
Daarna op pad naar het kantoor voor het internet. Gelukkig ken ik de enige werknemer ( Theodorus) daar. De factuur ligt waarschijnlijk op het postkantoor. Op het postkantoor is een blauwe bak waarin post voor buitenlanders wordt verzameld. ( als jullie mij wat willen sturen graag even een appje dan kan ik na een week graaien in de blauwe bak) Een factuur voor mij lag er niet in. Op weg naar huis belde Theo ( van de provider) dat de factuur bij hem lag. Morgen maar weer even terug naar hem.
Het weer is de afgelopen week heerlijk geweest. Goed voor het strand , maar niet te heet. Mijn lokale weervrouwtje (Adriana) zegt dat het nog één dag hard moet waaien om het strand te ontdoen van alle zeewier. Dat gaat waarschijnlijk morgen gebeuren. Er wordt harde wind verwacht en veel regen. Pas dan begint de echte zomer.
Gisteravond tijdens het eten kwamen de eerste rolkoffertjes voorbij. Sinds gisteren is het vrije reizen naar de eilanden ook weer mogelijk.
Ook is de eigenaar van de Kalypso , Christos, weer op het eiland. Dit is dé plek voor een afzakkertje voordat ik naar huis/ bed ga. Volgende week gaat hij open.
Vanmiddag met Adriana naar een tuincentrum. Ik ga wat potten vullen voor bij de voordeur. Eén pot is voor de buurvrouw. IK krijg regelmatig iets lekkers van haar toegestopt dus kan ik wat terug doen.

Tot volgende week
Hans.

1. Guy:
    26 mei 2020
    Vriend, ook als wij niet direct een inhoudelijke reactie hebben genieten wij van je verhalen! Dus daarmee doorgaan. Dank, groet en geniet daar!!
  2. Mootje:
    Lang verwacht
    Stil gezwegen
    Nooit gedacht
    Toch gekregen!
  3. Erna:
    26 mei 2020
    Brizolla bij Marietis en ontbijt bij Anna??
    Ben jaloers maar het komt je toe!!
    X erna
  4. Rosemarie:
    26 mei 2020
    Heerlijk, eindelijk je normale ritme. Op het griekse wachten op afspraken na😂😂😂 maar ook dat went. Doe Anna de groeten van mij wanneer je morgen je omelet gaat halen. Ik doe het nog een weekje met sonde voeding 😉😉
  5. Wendy:
    26 mei 2020
    Wat ben ik blij voor je dat alles weer open is. Ik geniet van jouw verhalen, alsof ik er zelf bij ben. Blijf ze vooral plaatsen. Jammer dat het allemaal zolang moest duren voordat je warm water had, maar niets gaat daar zo vlotjes. Geniet lekker Hans, ben jaloers!