Skyros 2023.11

2 juli 2023 - Molos, Griekenland

Het is zaterdagavond en we zijn thuis gebleven. Op vrijdag- en zaterdagavond begint het nu wel druk te worden in het dorp. Je moet zoeken naar een vrije tafel, aanschuiven in de favoriete taverne kan pas na 11 uur. Dat is toch wel iets te laat.

Pip had gisteren een slechte avond. Het begon al fout toen twee Franse dames op mijn plekje zaten. Op dat bewuste plekje kan ik Pip aan een pilaar vastmaken en kan hij de knuffels van voorbijgangers in ontvangst nemen. In de nabijgelegen pizzeria was een kinderpartijtje er hingen veel ballonnen. Op een gegeven moment begonnen ze de ballonnen kapot te prikken. Hoewel Pip tegen vuurwerk kan schrok hij zich te pletter. Hij was niet meer rustig te krijgen. Gelukkig gingen de Franse dames weg en kon ik met Sylvia en Bernd uit Bonn doorschuiven naar mijn vaste plek. Pip wilde voortduren op mijn schoot klimmen. Maar daar houden ze hier niet van op de terrasjes. Even lopen hielp ook niet. Hij bleef maar trillen. Hoewel Sylvia Pip een goed opgevoede hond vindt maakte ze nu de opmerking dat ik wat strenger moest zijn. Dat viel bij mij verkeerd, ik riep net iets te agressief dat dit soort opmerkingen niet helpen!
Tijdens het eten lag hij gelukkig rustig op de grond. Richting de koffie pieste hij ineens midden in de drukke straat. Normaal doet hij dat in achteraf straatjes. Na een snelle kop koffie ging ik naar huis waar hij direct in coma lag.
Op het strand gaat hij nu heel geraffineerd te werk. Niet meer enthousiast tegen mensen opspringen.  Hij wandelt rustig op mensen af en gaat op ongeveer twee meter afstand op het strand liggen. Zijn staart gaat vrolijk heen en weer. Hij had vandaag een 100% score. Hij kreeg overal knuffels en had de middag van zijn leven. Helemaal toen hij nog een loslopende hond vond, lekker rennen.
Met het hondje van de buurvrouw gaat het ineens weer goed. Hij bijt niet meer, dus er wordt veel met hem gewandeld, aan de lijn.
Vorige week is de familie uit Noorwegen aangekomen. Vader, moeder en drie volwassen zonen ( met aanhang). Ze komen hier al 25 jaar. Vader Bjorn is opgegroeid in Nederland. Zijn familie vindt het heel vermakelijk als we Hollands praten. Zijn vrouw, Thuna, geniet daarvan. Ze zegt altijd dat Hij alleen maar op Skyros Hollands kan praten. De rest van het jaar lukt dat niet. Twee van de zoons proberen wel eens wat andere vakantieplannen te maken. De al dan niet nieuwe vriendinnen steken daar steeds een stokje voor. Ze zijn veroordeeld tot een zomervakantie in Skyros. IK tref ze vaak bij de koffie na het eten. Tis dan altijd heel gezellig.
Het vervangen van mijn voorruit is een heel project geworden. Na wat telefoontjes met carglass Chalkida, bleek dat zij zitten te wachten op het ok van carglass Nederland. Die heb ik maar eens gebeld. De juiste route in dit soort gevallen is als volgt: Je neemt eerst contact op met carglass Nederland. Die kijken hoe het met de verzekering zit. Als dit in orde is geven zij in hun systeem de opdracht aan de dichtstbijzijnde carglass om een ruit te bestellen en een afspraak te maken voor vervanging. Ik heb deze week een aanbetaling moeten doen en wacht nu op de afspraak. Hij (THasos) zei volgende week, maar ik tel er maar een weekje bij op.  Als dat laatste het geval is kan Rosemarie (en misschien Adriana) nog mee naar Chalkida. Wel zo gezellig, en kunnen we er een leuk dagje van maken.
Het weer is heel saai geworden, elk dag hetzelfde liedje. 28 ,29 graden met veel zon en een briesje. Mij hoor je niet klagen. Eergisteravond even paniek in het dorp: er vielen wat druppels. Ineens worden alle tafels onder afdakjes geschoven en de winkeliers haalden hun uitgestalde waren naar binnen of dekken het af. Al met al zijn er 10 druppels gevallen en was alle paniek voor niets.
Ik zal proberen een filmpje van Pip op het strand te plaatsen. Lukt nl. niet altijd.
Groeten
Hans

1. Rosemarie:
    2 juli 2023
    Een avondje thuis op Molos is geen ramp toch. Voor Pip ook wel fijn. De regen van eergisteravond was op Pouria iets heftiger. Wij hebben een beetje regen gehad toen we daar zaten te eten. En dat ritje Chalkida gaat vast lukken.
  2. Willemien van Delft:
    2 juli 2023
    Hoi Hans..zo leuk weer helemaal op de hoogte van je wel en wee..en van Pip!
    Gr Willemien