Skyros 2023.8

18 mei 2023 - Molos, Griekenland

Zou het dan nu eindelijk zomer worden? De wolken die de afgelopen weken het eiland teisterden zijn eindelijk tot normale proporties teruggebracht. De kou (en vocht) zijn uit mijn huis. Sinds gisteren heb ik een overdekt terras zodat ik ook ’s avonds buiten kan zitten. Bijkomend voordeel: ik hoef niet meer zoveel te vegen. Het vuil blijft beter buiten. Ik spuit nu iedere dag mijn terras even schoon. Er ligt zoveel stof en fijn cement op het terras dat je altijd kunt zien aan  mijn broek dat de honden mij begroet hebben. Pip ligt nu lekker op het terras in de schaduw. Zonder lijn, hij blijft bij mij in de buurt. Mijn auto staat op te drogen in de zon. Er zat zoveel stof en modder op. Niet dat hij helemaal schoon is, dat lukt niet met tuinslag en koud water, maar voor het oog een groot verschil. Er is hier nu eenmaal geen was boulevard, dus ik moet het ermee doen.
Deze week met Pip naar de dierenarts geweest. Hij hinkt af en toe met zijn linker voorpoot, en twijfelt als hij de auto in moet. Dat laatste past helemaal niet bij Pip, hij springt er altijd vol enthousiasme in.   Er is niets gebroken . Hij denkt dat de poot verzwikt is. Ik kreeg het advies om Pip alleen maar aan de lijn uit te laten en hem niet te laten rennen. Dat laatste gaat niet gebeuren! Ik krijg een heel vervelende hond als hij niet dagelijks kan rennen aan het strand. Hij loopt hier ook overdag los in de tuin om te spelen met Cannelo ( kaneel in het Grieks) het hondje van de buurvrouw.
In het dorp zie je het wel wat drukker worden. Zelfs weer wat Nederlanders ontmoet.
Komende zondag zijn hier parlementsverkiezingen. Dat betekent voor veel mensen een lang weekend. Als je in Athene woont, maar als kiezer op Skyros ingeschreven staat, krijg je twee dagen  vrij om naar Skyros te gaan en weer terug te reizen naar Athene. Een lekker lang weekend dus.
Ik kan me van eerdere verkiezingen de felle discussies op terrassen nog herinneren. Iedereen had wel een mening over van alles. Nu merk je daar niets van. De interesse in de politiek lijkt hier ook wat af te nemen.
Hier op het eiland worden regelmatig jongeren uit Duitsland opgevangen. Het gaat dan voornamelijk om kinderen uit het criminele milieu te halen voordat ze echt ontsporen. Ze blijven een paar jaar hier, volgen thuisstudie en  als ze volwassen zijn gaan ze  terug naar Duitsland. Dit keer heeft Christina (Duits/Grieks) een autistisch kind gekregen. Aanvankelijk ging dit goed, maar sinds een paar weken hebben ze oorlog. Gaat dan voornamelijk om gebruik van internet en telefoon. Ruzie met een autist is iets ingewikkelds. Christina heeft vanuit Duitsland het advies gekregen om de strijd maar even niet aan te gaan. Hij wordt agressief en slaat vreselijke taal uit. Het gevolg is nu wel dat hij soms 36 uur(!) zonder slaap met zijn telefoon bezig is. Hij is in slaap gevallen bij de Taekwondo lessen. We gaan vanmiddag proberen hem op een spontane manier weer naar buiten te krijgen. Ik ga langs met Pip, ze wonen op 5 minuten lopen langs het strand, kijken of hij mee wil wandelen. Hij kent Pip en hij vindt hem erg leuk. Moet wel even wachten op een telefoontje of hij wakker is. Als hij slaapt gaat hij echt niet mee als je hem wakker maakt. Wordt vervolgd…………
Ik sluit even twee foto’s bij van mijn auto. Voor en na het wassen.
Groeten
Hans.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willemien van Delft:
    18 mei 2023
    Jemig die auto...wat een verschil..en wat goed dat je meehelpt om die jongeman bij t leven te betrekken..autisme is zo moeilijk te begrijpen.
    Hier een heerlijk Hemelvaartsdag..zonnigen fris..maar we trekken er allemaal op uit..
    Lieve groet Willemien
  2. Rosemarie:
    18 mei 2023
    Ben benieuwd hoe je wandeling gegaan is. Zie je gauw