zomer

23 mei 2021 - Skyros, Griekenland

Het is vanaf dag 1 dat ik hier ben mooi weer, steeds rond de 25 graden, weinig wind en nauwelijks wolken. De zon is al wel heel scherp. Ik neem mijn parasol elke dag mee naar het strand. Gek genoeg zijn ze hier nog niet fanatiek bezig met de voorbereidingen voor de komende zomer. Slechts een enkele strandtent heeft de parasols en de bedjes al neer gezet. Het echte seizoen , met vooral Griekse toeristen, is kort en loopt van half juli tot eind augustus. IK roep wel de hele tijd dat ik het idee dat veel Europeanen naar Griekenland zullen komen nu het reizen weer wordt toegestaan.
Over de hond: de hond waar ik het vorige week over had neem ik niet. Het beestje is opgegroeid in een soort ren in een afgelegen boerderij. Als er iets of iemand langs komt slaat hij aan. Dat is zijn werk, maar dat kan ik hier niet hebben. Ik kan het waarschijnlijk wel afleren maar ik wil geen ruzie in de buurt. Ik woon in een straat, zonder voortuin, dus waarschijnlijk gaat hij dan ook te keer als er iemand langskomt.
Toch maar wachten op een nestje, zodat ik een hond van begin af aan kan opvoeden.

Vandaag ben ik op een lunch geweest ter ere van een naamdag. In Griekenland wordt iedereen vernoemd naar één of andere Heilige. De naamdag van die heilige is belangrijker dan een verjaardag. Vandaag was de naamdag van Eleni, dochter van een Grieks/Duits echtpaar uit Berlijn dat een groot deel van het jaar op Skyros woont. Eleni komt van Helena, vandaar vandaag het feest. Er was een schaap aan een spit, veel salades en bijgerechten. Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn. De gastheer, Eddie, liet me het terrein zien. De woning ligt een stukje buiten het dorp. Voor de rest veel restanten van stallen, huisjes, broodovens en grilplaatsen. Ik zag er alleen maar een hoop stenen in maar Eddie is vast van plan daar gebouwtjes van te maken voor gasten. Uiteindelijk moet er een groter huis komen voor als ze met pensioen gaan. Er was ook een olijfboomgaard die ruim voorziet in eigen gebruik en om kado te geven.

Verder heb ik niet zoveel gedaan deze week. Ga wel in de tuin van Adriana aan het werk. Zij komt er niet toe en ik vind het ook wel weer leuk om in de grond te wroeten. Ik mis het werk in mijn tuin aan de Bothalaan niet, maar dit is toch wel weer leuk.

Tot volgende week!

Hans

1. Erna:
    23 mei 2021
    Leuk dat je bij Eddy was! Vrienden van Jara. Vertel ze maar dat ze zwanger is!!
  2. Mootje:
    23 mei 2021
    Ik neem mijn paraplu iedere dag mee tijdens het uurtje wandelen 😬 , verschil moet er zijn....
    Omarm de zon en temperatuur maar; wij kunnen er slechts van dromen 😢
  3. Ingrid:
    24 mei 2021
    Wat ziet dat er heerlijk uit Hans, dat is nou het echte Griekse leven!. Wel zielig voor die 2 meisjes dat ze zo apart moeten zitten, haha.
  4. Wendy:
    30 mei 2021
    Wat een leuk verhaal weer Hans en leuke foto's. Vooral ermee doorgaan! Heel veel plezier gewenst!